Tämä artikkeli ei ole mikään kattava selvitys menestysteologian eri haaroista ja niiden juurista. Sen sijaan tarkoituksena on osoittaa, mihin muutamien hyvin tunnettujen julistajien oppi perustuu. Ainakin joidenkin taustalla näyttää olevan okkultistinen Napoleon Hill; hänellä oli suuri vaikutus muun muassa Oral Robertsiin.
Napoleon Hill (1883-1970) oli yhdysvaltalainen kirjailija. Hän on tunnettu kirjoistaan, jotka opastavat henkilökohtaiseen menestykseen. ”Mitä tahansa ihmismieli voi ajatella ja uskoa, se voidaan saavuttaa”, väittää Hill.
Hill sanoo saaneensa kerran vieraan astraalitasolta. Tämä toisesta ulottuvuudesta tullut lähettiläs julisti: ”Olen kotoisin Suuresta Mestarien Koulusta. Olen yksi Neuvosto Kolmekymmentäkolmen jäsenistä, jotka palvelevat Suurta Koulua ja sen jäseniä fyysisellä tasolla.” Hillille kerrottiin, että hän on ollut Suuren Koulun ohjauksessa jo vuosien ajan, ja he ovat valinneet hänet antamaan menestyksen kaavan, ”Ylimmän Salaisuuden”, maailmalle. Ja se kaava on: ”Mihin tahansa ihmismieli voi uskoa, sen ihmismieli voi saavuttaa.” (Lähteet Inplainsite.org ja Letusreason.org)
Hill toi ohjeita henkioppailta sekulaariin maailmaan, mutta samoja oppeja alettiin hyödyntää myös seurakunnissa. Hillin menestysajattelu vaikutti suuresti Oral Robertsiin ja A. A. Alleniin sitä kautta edelleen muihin julistajiin seuraavan kaavion mukaisesti.
Kenneth E. Hagin sai Robertsin lisäksi vaikutteita myös E. W. Kenyonilta (1867-1948), jonka näkemykset puolestaan nousevat ei-kristillisestä unitarismista ja muista new age -pohjaisista kulttiliikkeistä. Kenyonin ja Haginin opetuksiin perustuvaa oppia kutsutaan menestysteologiaksi. Epäraamatullisten tulkintojensa ja korostustensa lisäksi tämä oppi perustuu myös Raamatun ulkopuoliseen ilmestystietoon. Mielenkiintoisena yksityiskohtana mainittakoon, että oman kirjallisen tuotantonsa lisäksi Hagin kopioi sanatarkasti Kenyonin tekstejä, ja tällä tavalla julkaisi joitakin Kenyonin kirjoja omalla nimellään. (Lähde Wikipedia: Menestysteologia)
Voi vain ihmetellä, miksi lähteä seuraamaan Saatanan väärentämää totuutta, kun alkuperäinenkin – Jumalan antama – on olemassa.
Henki sanoo selvästi, että viimeisinä aikoina jotkut luopuvat uskosta ja seuraavat eksyttäviä henkiä ja riivaajien oppeja tekopyhien valehtelijoiden vaikutuksesta, joiden omatunto on merkitty poltinraudalla (1. Tim. 4:1,2 RK).
Lue lisää artikkelista Menestysevankeliumin todellinen alkuperä (suom. Samuel Korhonen), joka taustoittaa yksityiskohtaisemmin käsiteteltävää aihetta.
Kuka hyväksyisi heikkona, huonona, epäonnistuneena, väsyneenä luokseen?
Tai kun on yhä uudelleen taistellut ” helmasyntiensä” kanssa, niistä irti, eikä loppua näy!? Voisiko vielä saada armon?
Entä kun on ujo, ja arka, ja jää aina jalkoihin, seurakunnassakin. Kun ei pääse vauhtiin, eikä mukaan sellaisin tavoin, että tekisi edes johonkin vaikutuksen.
Entä kun sairaus ei parannu ja sydän tuskaa täynnä. Tai kun kumppania ei löydy, kun rahaa ei ole. Kun ei itsekään arvosta itseään. Tai kun kärsii kovuudestaan, särkymättömyydestään. En ole lempeä, en herkkä, en yllä hyvän mittoihin. Töräytän asiat kuin tykinsuusta ja kadun jälkeen päin. Näitä voisi jatkaa loputtomiin. Mistä kaikesta me kärsimme. Itsessämme, ja ehkä muissakin.
Kenen luo mennä?
Monet meistä rakentavat tikapuita taivaaseen. Mutta heikoille avataan, että Jeesus tuli a l a s. Alas ihmiseksi. Alas ristille, alas heikkouteemme. Hän etsii syntisiä. Epäonnistuneita, itseensä pettyneitä. Eikä Hän muutu:
”Jeesus Kristus on sama eilen, tänään ja iankaikkisesti.” Hepr.13:8
Kiitän Jumalaa kumminkin siitä, että sain polkea menestysteologian oravanpyörässä muutamia vuosia, ja sitten alkoi uusi koulu. Sillä vain u u p u n u t ymmärtää levon siunauksen. Lain syyttämälle avautuu Jeesuksen haavojen vapauttava voima. Ylpeäksi paljastettu näkee jotakin Hänen nöyryydestään.
Ja jos hengellistä evoluutiota ei tapahdu, ja omissa silmissään muuttuu yhä avuttomammaksi (kenties muidenkin), niin kuitenkin on olemassa yksi paikka. Vapahtajan syli, Hänen haavojensa voima ja turva, jossa saa rauhassa itkeä pois tuskansa. Jossa on varaa olla paljas ja avoin, eikä mitään tarvitse pelätä.
Ja saa yhä uudelleen kuulla vapauttavat sanat: Sinun syntisi annetaan sinulle anteeksi. Kaikki on sovitettu. Olet Minun, vereni kautta. Kaikki velkasi on maksettu. Mene rauhaan. Olet rakas, kallisarvoinen Kristuksessa. Hän riittää jokaiseen päivääsi ja hetkeesi. Ei kai sinuun voi olla tarttumatta silloin Hänen tuoksunsa?
Mietin edelleen menestysteologiaa. Voin vain tuoda joitakin näkökulmia siihen. Mutta kirjoitan vielä siksi, koska tiedän, että tässä ajassa on paljon väsyneitä, ja uupuneita ihmisiä. Todella, on mahdollista löytää sellainen armo elämäänsä, joka kantaa huonoina ja vaikeina päivinä. Kun ihmiset ovat hyljänneet, kun tietää, ettei voi täyttää sitä mittaa, joka eteen asetetaan. Olipa se toisten vaatimusta, tai omaa vaatimusta. Sitäkin on.
”Minun armoni riittää sinulle, sillä Minun voimani tulee täydelliseksi heikkoudessa. ” 2 Kor.12:9
Ristin tiellä joudumme usein ylivoimaisiin kokemuksiin. Joissa olemme äärirajoilla, ja lopulta asiat menevät yli. Kohtaamme oman heikkoutemme. Tämä ei tarkoita sitä , ettemme olisi kilvoitelleet ja halunneet seurata Jeesusta. Vaan paineista, jotka sallitaan elämäämme.
Menestysteologian eräs vakava vaara on se, että se puhuu aivan toisenlaisesta hengellisyydestä. Siitä kuinka tietyin menetelmin saadaan hallintavalta, voima, hengellinen kehityskaari yli heikkouksien ja olosuhteiden. Heikkoutta ei ”palkita” vaan se on häpeän merkki. Usko ei riittänytkään. Tässä kaiken keskus on ihminen itse.
Paavali edustaa toisenlaista tietä. Ristinteologiaa. Hän tuntuu sanovan: Vaikka olosuhteeni ovat usein ylivoimaiset ja kuljen lähes ahdistuksesta ahdistukseen, on Golgatan työ täytetty puolestani. Ja Jeesus Kristus väkevä. Paavali ei yrittänyt kehittyä sotasankariksi itsessään, vaan turvasi Kristuksen ristiin, Sanaan ja apuun kaikessa. Paavali kyllä halusi eroon saatanan lähettiläästä, tietystä kiusasta jota se Paavalin lihalle aiheutti. Mutta Herra tuntui näkevän, että juuri se piti Paavalia heikkoudessa, ja sai hänet tarvitsemaan kipeästi Jumalan armoa. Hän sai heikkoutensa keskellä elää tästä Jumalan armosta.
Ei onnistumistensa päälle ja palkinnoksi, vaan sai omistaa sen yhä uudelleen heikkouteensa. Tätäkö on Jumalan armotalous? Minä uskon tähän. Tämä saa aikaan ilon, toivon ja lohdutuksen. Kristus Jeesus riittää. Paavali: ”Siksi olen mieltynyt heikkouteen…”
Kiitos Hannu että jaksat tutkia tätä ja muita eksytyksiä,
koska ne tulevat niin salakavalasti että eksyttävät valitutkin
kiitos näistä selkeistä opetuksista ja raamatun paikoista olin menossa eksytykseen mutta onneksi nollasin kaikki jutut…..
Kiitos palautteesta! Hienoa, että olet kuunnellut ja totellut Pyhän Hengen hiljaista ääntä. Siunausta uskontaipaleellesi!