I am Coming Quickly, Imminence Part 3
By Anton Bosch, suom. Samuel Korhonen
Jatkoa artikkeliin Paavali ja oppi toisen tulemuksen läheisyydestä, osa 2.
Tämän sarjan kahdesta ensimmäisestä osasta on ylen määrin selvää, että Jumalan Sanan mukaan sekä Jeesus että Paavali opettivat, että Jeesus voi palata koska tahansa ja että hänen toinen tulemuksensa oli ja on edelleen läheinen. Saadaksemme täydellisen kuvan meidän täytyy nyt mennä Heprealaiskirjeeseen ja Ilmestyskirjaan.
Heprealaiskirjeen kirjoittaja kehotti heitä olemaan seurakuntayhteydessä, kun ”näette tuon päivän lähestyvän” (Hepr. 10:25). Jälleen kerran on selvää, että niitä, jotka elivät tuohon aikaan, kannustettiin sillä, että Herra voisi ilmestyä heidän elinaikanaan. Kirjoittaja oli vieläkin eksplisiittisempi sanoessaan: ”Sillä ’vähän, aivan vähän aikaa vielä, niin tulee hän, joka tuleva on, eikä viivyttele’” (Hepr. 10:37). Sanoma heprealaisille oli täsmälleen sama, kuin muun osan Uutta Testamenttia: Jeesuksen paluu on lähellä.
Jaakob sanoi: ”…sillä Herran tulemus on lähellä… katso, tuomari seisoo ovella!” (Jaak. 5:8-9). Tämä tarkoittaa täsmälleen, mitä sanoo: Herra on ovella. Hän on saapumassa paikalle millä hetkellä tahansa.
Pietari vahvistaa: ”Mutta kaiken loppu on lähellä. Sentähden olkaa maltilliset ja raittiit rukoilemaan” (1. Piet. 4:7). Kirjaimellisesti, maailmanloppu voi nyt tapahtua millä hetkellä tahansa! Pietari jatkaa: ”Ei Herra viivytä lupauksensa täyttämistä… Mutta Herran päivä on tuleva niinkuin varas… millaisia tuleekaan teidän olla pyhässä vaelluksessa ja jumalisuudessa, teidän, jotka odotatte ja joudutatte Jumalan päivän tulemista, jonka voimasta taivaat hehkuen hajoavat ja alkuaineet kuumuudesta sulavat! …Sentähden, rakkaani, pyrkikää tätä odottaessanne siihen, että teidät havaittaisiin tahrattomiksi ja nuhteettomiksi, rauhassa, hänen edessänsä; ja lukekaa meidän Herramme pitkämielisyys pelastukseksi, josta myös meidän rakas veljemme Paavali hänelle annetun viisauden mukaan teille on kirjoittanut.” (2. Piet. 3:9-15)
Johannes kehotti kirjeissään ensimmäisen vuosisadan uskovia olemaan valmiita: ”Me tiedämme tulevamme hänen kaltaisikseen, kun hän ilmestyy, sillä me saamme nähdä hänet sellaisena, kuin hän on. Ja jokainen, joka panee häneen tämän toivon, puhdistaa itsensä, niinkuin hän on puhdas.” (1. Joh. 3:2-3)
Kun menemme Ilmestyskirjaan, meidän täytyy muistaa, että se kirjoitettiin ensin Aasian seitsemälle seurakunnalle vuonna 96 eKr. Toiseksi se kirjoitettiin kaikille, jotka tulisivat heidän jälkeensä – myös meille. Joten samalla kun kirja on profeetallinen, sen julistukset, sanomat ja varoitukset ovat merkityksellisiä ja sovellettavissa jokaiseen, kunnes Herra todella saapuu.
- “Minä tulen pian!” (Ilm. 3:11)
- “Ja katso, minä tulen pian!” (Ilm. 22:7)
- “…sillä aika on lähellä.” (Ilm. 22:10)
- “Katso, minä tulen pian.” (Ilm. 22:12-13)
- “Totisesti, minä tulen pian”. Amen, tule, Herra Jeesus!” (Ilm. 22:20)
Sana ”pian” em. kohdissa on kreikan sana ”tachu” ja se tarkoittaa äkisti, nopeasti ja viipymättä.
Johtopäätös on, että käsitys Jeesuksen paluusta milloin tahansa ei ole yhteen tai kahteen jakeeseen perustuva oppi. Koko UT opettaa sitä. Jokainen UT:n kirjoittaja varoittaa ja kannustaa, että Herra voi tulla tänään. Jokainen näissä kolmessa artikkelissani lainaamistani teksteistä on sanomassaan yksinkertainen ja suora. On mahdotonta käsittää näiden jakeiden sanovan mitään muuta, kuin että Herran paluu on lähellä. Ainoa tapa, jolla kukaan voi hyljätä käsityksen läheisyydestä, on hyljätä Raamatun virheettömyys, innoitus, arvovalta ja selvä merkitys. Ei ole muuta tapaa. Eräs ns. ”profetian opettaja” selittää näitä tekstejä näin: ”Apostolit olivat ajattelussaan sekaisin eivätkä ymmärtäneet, että Herra tulisi vasta paljon myöhemmin.” Se, mitä tämä mies sanoo, on, että Raamattu on virheellinen ja ihmiset kirjoittivat Raamatun sekaantuneella ja rajoitetulla järjellään; siksi mihinkään Raamatussa ei voi luottaa, eikä se ole erehtymätön Jumalan Sana. EI näin, tuhannesti EI! Raamatun kirjoittajat kirjoittivat Raamatun Pyhän Hengen innoituksen kautta ja jokainen sana on Jumalan Sana ja totuus. (2. Tim. 3:16; 2. Piet. 1:21). Raamatussa ei ole virheitä. Kirjoittipa sitä Paavali, Jaakob, Pietari tai Johannes, niin he kirjoittivat Pyhän Hengen kautta ja mitä on kirjoitettu, on totuus.
Ja vaikka hylkäisit Paavalin, Jaakobin, Pietarin ja Johanneksen todistuksen, sinun on silti pärjättävä monien Jeesuksen suorien lausuntojen kanssa evankeliumeissa ja Ilmestyskirjassa, että Hän tulee pian, äkisti ja odottamattomalla ajalla. Et voi hyljätä läheisyyttä ja väittää uskovasi Raamattuun – se on looginen mahdottomuus. Et myöskään voi lukea ”kuolemaa” näihin jakeisiin. Jeesus ei sanonut, ”Näette minut pian kuolemassa.” Hän sanoi: ”Minä tulen pian.” Siinä on valtava ero. Voimme kyllä kuolla milloin tahansa, mutta vaatii paljon aivovoimistelua ja Raamatun vääntämistä lukea kuolema ”tulemukseksi”. Kuolema on ”menemistä” Hänen luoksensa; se ei ole Hänen ”tulemuksensa”.
Vain yksi kysymys on jäljellä: ”Uskotko sinä Raamattuun?” Jos uskot, niin sinulla ei ole muuta mahdollisuutta kuin uskoa, että Herra Jeesus voi tulla tänä päivänä viipymättä ja varoituksetta. Siksi: ”…millaisia tuleekaan teidän olla pyhässä vaelluksessa ja jumalisuudessa, teidän, jotka odotatte ja joudutatte Jumalan päivän tulemista, jonka voimasta taivaat hehkuen hajoavat ja alkuaineet kuumuudesta sulavat! …Sentähden, rakkaani, pyrkikää tätä odottaessanne siihen, että teidät havaittaisiin tahrattomiksi ja nuhteettomiksi, rauhassa, hänen edessänsä; ja lukekaa meidän Herramme pitkämielisyys pelastukseksi, josta myös meidän rakas veljemme Paavali hänelle annetun viisauden mukaan teille on kirjoittanut.” (2. Piet. 3:11-15).
Vastaa