The Great Escape
By Patrick Heron, suom. Samuel Korhonen
Suomentajan kommentti: Tämä on yksi luku Patrick Heron’in kirjasta, The Nephilim and the Pyramid of the Apocalypse (Langenneet ja apokalypsin pyramidi). Patrick Heron sai tätä kirjaa varten tekemästään tutkimustyöstä kristillisen kirjallisuuden kunniatohtorin arvon Kalifornian Tyynenmeren Teogisesta Koulusta (California Pacific School of Theology). Hän paljastaa kirjassaan keitä olivat nefilimit eli langenneet ja esittää todisteita, että esim Kheopsin pyramidi, Machu Picchu ja Stonehenge ovat nefilimien rakentamia. Kheopsin pyramidin malli on taivaallinen uusi Jerusalem, joka ei siis ole kuutio vaan pyramidi. Kirjassa on raitista eskatologiaa ja se on voimakkaasti evankelioiva.
Edellä on painotettu, että Raamattu on profeetallinen kirja. Osoitimme jo, että Messias toteutti kirjaimellisesti 109 Vanhan Testamentin ennustusta ollessaan maan päällä Jeesuksena. Puhuimme siitä, kuinka 25 näistä profetioista toteutui tässä yhdessä miehessä yhden 24 tunnin jakson aikana. Todennäköisyys tällaisen tapahtumiselle on yhden suhde miljardeihin. Silti Messias toteutti kaikki itseensä liittyvät profetiat ”pienintä kirjainta ja piirtoa” myöten. Uudessa Testamentissa on 845 lainausta Vanhasta ja niistä 333 viittaa Messiaaseen.
Messiaan elämästä todistaa, ei vähemmän kuin 22 hänen aikansa eri historioitsijaa, kuten Tacitus, Suetonius, Flegon, Lucien, Josefus. Monet heistä olivat vastustavia häntä kohtaan, silti kirjasivat hänen elämäänsä melko yksityiskohtaisesti. Josefus oli kuuluisa kenraali hasmonealaisessa armeijassa ja tämän ajan huomattava historioitsija. Hän ei kirjannut vain Jeesuksen elämää, vaan itse asiassa kirjoitti ylösnousemuksesta. Eikä Josefus ollut kristitty. Sellainen oli Kristuksen elämän, kuoleman ja ylösnousemuksen vaikutus, että jopa ajan sekulaarit historioitsijat todistivat hänen teoistaan.
On siis vahvistettu historiallinen tosiasia, että Messias oli olemassa. Jopa nykyinen kalenterimme alkaa hänen syntymästään. Pitäen mielessä, että tämä mies vaelsi maan päällä ja toteutti kaikki elämäänsä liittyvät ennustukset, niin mitä profeetallisessa aikataulussa on seuraavaksi? No niin, jos Messiaan ensimmäinen tulemus oli VT:n profetian tärkeä aihe, hänen toinen tulemuksensa oli vielä tärkeämpi, sillä VT:ssa on 20 kertaa enemmän hänen toiseen tulemukseensa liittyviä profetioita kuin ensimmäistä tulemusta koskevia. Kirjeissään Paavali mainitsee toisen tulemuksen 50 kertaa; silti puhuu kasteesta vain 13 kertaa.
Menkäämme ensin Apostolien Tekoihin ja tarkastelkaamme Messiaan lähtöä maan päältä, kun hän asui keskellämme miehenä nimeltä Jeesus: ”Kun hän oli tämän sanonut, kohotettiin hänet ylös heidän nähtensä ja pilvi vei hänet pois heidän näkyvistään” (Apt. 1:9).
Tämä tapahtui Öljymäellä, ei kaukana Jerusalemista. Messias oli juuri lopettanut ohjeiden antamisen apostoleilleen, kun hän alkoi kohota vuorelta pilvessä. Apostolien Teot kuvailee, mitä tapahtui seuraavaksi: ”Ja kun he katselivat taivaalle hänen mennessään, niin katso, heidän tykönänsä seisoi kaksi miestä valkeissa vaatteissa; ja nämä sanoivat: ’Galilean miehet, mitä te seisotte ja katsotte taivaalle? Tämä Jeesus, joka otettiin teiltä ylös taivaaseen, on tuleva samalla tavalla, kuin te näitte hänen taivaaseen menevän.'” (Apt. 1:10-11)
Kaksi miestä, jotka toivat tämän sanoman, olivat todennäköisesti Miikael ja Gabriel, sanansaattajat, eli henkimiehet, joista puhuimme aiemmissa luvuissa. Kuitenkin yksi asia, jota he eivät paljastaneet, oli tarkka ajankohta, jolloin hän tulisi takaisin. Varhaiset kristityt uskoivat, että hänen paluunsa oli läheinen. Siksi monet heistä noina alkuaikoina menivät talojensa tasakatoille odottamaan ja valvomaan Häntä. Lupaus hänen toisesta tulemuksestaan piti nämä varhaiset kristityt niin motivoituneina.
Tässä me nyt kuitenkin olemme melkein 2000 vuotta myöhemmin eikä hän vieläkään ole palannut. Ajan mittaan ymmärryksemme hänen toisen tulemuksensa tärkeydestä on paljolti kateissa ylettömässä määrässä uskonnollisia oppeja.
Toisessa tulemuksessa on kaksi osaa. Monet kristityt tietävät, että ensimmäinen on ”tempaus”. Se viittaa aikaan, jolloin Jeesus palaa maahan lyhyesti ”pelastamaan” todelliset uskovat. Raamattu opettaa, että eräänä päivänä jokainen elossa oleva kristitty ”katoaa” kohtaamaan Kristusta. Niiden, jotka jäävät maan päälle, on kestettävä Ilmestyskirja ennustama hirveiden tapahtumien holokausti. Aloittakaamme kuitenkin tarkastelemalla tempausta. Jeesus itse puhui siitä kohdassa Joh. 14:1-3: ”Älköön teidän sydämenne olko murheellinen. Uskokaa Jumalaan ja uskokaa minuun. Minun Isäni kodissa on monta asuinsijaa. Jos ei niin olisi, sanoisinko minä teille, että minä menen valmistamaan teille sijaa? Ja vaikka minä menen valmistamaan teille sijaa, tulen minä takaisin ja otan teidät tyköni, että tekin olisitte siellä, missä minä olen.”
Meillä on siis tämä lupaus Herralta itseltään, että Hän tulee takaisin viemään meidät tästä pahasta maailmasta valmistamaansa paikkaan.
Kuten edellä sanoin, tuon ajan historioitsijat kirjasivat Jeesuksen olemassaolon. Ja jopa Josefus mainitsee Messiaan ylösnousemuksen. Ylösnousemus on kristillisen uskon kulmakivi. Sen sijaan, että tuijotetaan lyötyä, kidutettua, kuollutta ristillä riippuvaa Kristusta, alttarilla pitäisi olla avoin hauta kivi pois vieritettynä ja huomautus tekstattuna isoilla kirjaimilla: ”HÄN ON NOUSSUT YLÖS.” Meidän voittomme on Messiaan ylösnousemuksessa ja siinä, mitä Hän sai aikaan kuolemallaan.
Monet evankeliumien kohdat liittyvät ylösnousseeseen Kristukseen. Epäilevä Tuomas kuultuaan ylösnousemuksesta sanoi, ettei uskoisi ennen kuin voisi koskettaa todellisia haavoja Mestarin ruumiissa. Sen jälkeen Jeesus ilmestyi Tuomakselle ja kutsui häntä koskettamaan ruumistaan sanoen: ”Kosketelkaa minua ja katsokaa, sillä ei hengellä ole lihaa eikä luita, niinkuin te näette minulla olevan” (Luuk. 25:39).
Johanneksen luvussa 21 meille kerrotaan Kristuksen ilmestymisestä Pietarille ja muutamille opetuslapsista heidän päätettyään palata kalastuksen pariin. Kun he kohtasivat Hänet rannalla hänen ylösnousemusruumiissaan, Hän oli jo laittamassa aamiaista, joten he kaikki kokoontuivat söivät kalaa Hänen kanssaan. Hän oli aiemmin sanonut heille, ettei joisi viiniä, ennen kuin he kaikki olisivat Paratiisissa, jossa he joisivat uutta viiniä Hänen kanssaan. Minä pidän erityisesti nimenomaan tästä UT:n kohdasta, koska nautin hyvästä viinistä ja rakasta kalastamista ja kalan syömistä.
Saulus Tarsolainen oli se, jonka Jahve valitsi levittämään hyvää uutista ylösnousemuksesta pakanakansakuntien ihmisten keskuudessa. Hän oli matkalla Damaskoon pidättämään Messiaan opetuslapsia, kun valo taivaasta loisti hänen päällensä ja hän sokeutui. Kolmen päivän kuluttua hänen näkönsä palautui ja hän saarnasi, että oli nähnyt Messiaan. Siitä lähtien hän tuli tunnetuksi Paavalina, eri kirjeiden kirjoittajana. Seuraavassa hänen silminnäkijäkertomuksensa Messiaan ylösnousemuksesta: ”Kristus on kuollut meidän syntiemme tähden, kirjoitusten mukaan ja että hänet haudattiin ja että hän nousi kuolleista kolmantena päivänä, kirjoitusten mukaan ja että hän näyttäytyi Keefaalle, sitten niille kahdelletoista. Sen jälkeen hän näyttäytyi yhtä haavaa enemmälle kuin viidellesadalle veljelle, joista useimmat vielä nytkin ovat elossa, mutta muutamat ovat nukkuneet pois. Sen jälkeen hän näyttäytyi Jaakobille, sitten kaikille apostoleille. Mutta kaikkein viimeiseksi hän näyttäytyi minullekin.” (1. Kor. 15:3-8)
Jos olet silminnäkijä onnettomuudessa tai rikoksessa, niin olet ensisijainen todistaja. Paavalin mukaan Messiaan ylösnousemukselle oli enemmän kuin 500 ensisijaista todistajaa. Kun Hänen paluunsa aika koittaa, niin meille kerrotaan tapahtuvan seuraavaa: ”Sillä itse Herra on tuleva alas taivaasta käskyhuudon, ylienkelin äänen ja Jumalan pasunan kuuluessa, ja Kristuksessa kuolleet nousevat ylös ensin; sitten meidät, jotka olemme elossa, jotka olemme jääneet tänne, temmataan yhdessä heidän kanssaan pilvissä Herraa vastaan yläilmoihin; ja niin me saamme aina olla Herran kanssa.” (1. Tess. 4:16-17)
Tiedän, että sen täytyy tuntua lähes mahdottomalta hyväksyä, että ehkä jopa useita satoja miljoonia kristittyjä, jotka elävät eri puolilla maailmaa, voisivat yhtäkkiä kadota silmänräpäyksessä. Tämä on kuitenkin täsmälleen se, mitä meille kerrotaan tapahtuvan, kun Herra palaa majesteettisuudessaan taivaista. Tarkastelkaamme tämän tapahtuman rinnakkaiskuvausta kohdassa 1. Kor. 15:52: ”Katso, minä sanon teille salaisuuden: emme kaikki kuolemaan nuku, mutta kaikki me muutumme, yhtäkkiä, silmänräpäyksessä, viimeisen pasunan soidessa; sillä pasuna soi ja kuolleet nousevat katoamattomina ja me muutumme.”
Kuinka nopeasti pystyt räpäyttämään silmääsi? Niin nopeasti me tulemme häviämään tämän maan päältä. Sitten alkaa Suureksi Ahdistukseksi kutsuttu aika, mutta hyvä uutinen on, että meidän ei tarvitse kestää tätä kaaoksen aikaa, sillä meidät on otettu pois sitä ennen.
Kun sanon, ”meidät on otettu pois”, tarkoitan niitä, jotka uskovat Messiaaseen. Tämä on se yksinkertainen sanoma ja lupaus, jonka Hän itse antoi ollessaan tämän maan päällä. Se on: kuka ikinä uskoo Häneen, pelastuu tulevasta vihasta. Mutta jos et usko, niin jäät maan päälle käymään läpi Suurta Ahdistusta sellaisena, kuin Ilmestyskirja kertoo.
Raamatun tunnetuin jae on todennäköisesti Joh. 3:16. Silloin tällöin voit TV:ssä nähdä ihmisen joukossa urheilutapahtumassa kohottavan tai heiluttavan kylttiä, jossa lukee: Joh. 3:16. Se on yksinkertainen viesti, joka sisältää suuren totuuden. Se kuuluu: ”Sillä niin on Jumala maailmaa rakastanut, että hän antoi ainokaisen Poikansa, ettei yksikään, joka häneen uskoo, hukkuisi, vaan hänellä olisi iankaikkinen elämä.”
On vain yksi ihminen, joka maksoi syntimme ja vain yksi ihminen, jonka Jahve koskaan on herättänyt kuolleista. Tuo ihminen on Messias ja vain Hänen kauttansa meillä on toivoa. Kukaan meistä ei voi paeta tuomioita ja vihaa, jotka ovat kohtaamassa ihmiskuntaa ja koko maailmaa, muuten kuin uskomalla Jeesukseen Kristukseen. ”Paljoa ennemmin me siis nyt, kun olemme vanhurskautetut hänen veressään, pelastumme hänen kauttansa vihasta” (Room. 5:9).
Tämä vakuutus, että meidät pelastetaan tulevasta vihasta, on toistettu muissakin Raamatun kohdissa. On joitakin kristittyjä, jotka sanovat, että kaikkien täytyy läpikäydä Ilmestyskirjan hirvittävät tapahtumat, mutta jos se pitää paikkansa, niin em. jae on valhe eikä Paavali tiennyt, mistä puhui. Katso uudelleen em. jakeen loppuosaa. Siinä sanotaan, että me ”pelastumme hänen kauttansa vihasta”.
Kirjeessään tessalonikalaisille Paavali toistaa tämän lupauksen: ”…ja odottamaan taivaista hänen Poikaansa, jonka hän on herättänyt kuolleista, Jeesusta, joka pelastaa meidät tulevasta vihasta” (1. Tess. 1:10).
Voisiko tämä olla selvempää? Olemme joko pelastetut tulevasta vihasta, joka tarkoittaa apokalypsia, tai emme ole ja yksinkertainen ja suora lupaus on, että ne, jotka uskovat Messiaaseen, pelastetaan aivan kuten Nooa ja hänen perheensä pelastettiin vedenpaisumuksesta. Sillä vedenpaisumus ja Sodoma ja Gomorra ovat arkkityyppejä eli symboleja tuleville tuomioille. Ja aivan kuten Nooa ja hänen sukunsa pelastettiin vedenpaisumuksen aikana, niin myös Loot ja hänen perheensä oli poistettava ennen kuin tuomiot voivat langeta Sodoman ja Gomorran päälle.
Samalla tavalla vanhurskas, joka uskoo Messiaaseen, täytyy ottaa pois tieltä ja poistaa tämän maan päältä, ennen kuin Ilmestyskirjassa ennustetut tapahtumat voivat tapahtua. ”Tempaus” ei tietysti ole ainutlaatuinen käsite Raamatussa. Jumala ”otti pois” Eenokin eikä hän ilmeisesti kuollut. Samoin Elia otettiin taivaaseen ”vaunuilla” niin, että hän ei nähnyt kuolemaa (2. Kun. 2:11).
Apostolien Tekojen luku 8 kertoo Filippuksesta ja etiopialaisesta. Tämä mies oli tärkeä virkamies Kandaken, etiopialaisten kuningattaren, aarteiston eli rahaministeriön valvonnassa. Filippuksen kerrottua hänelle tulevasta Messiaasta, hän kastoi hänet. Sitten meille kerrotaan, että Herran Henki yhtäkkiä otti Filippuksen pois ja hänet tavattiin paikassa nimeltä Asdod, monta mailia paikasta, missä nuo kaksi olivat olleet. Joten käsite tulla ”temmatuksi pois” yhdestä paikasta toiseen ei ole ainutkertainen Raamatussa.
Ei ole mitään viitteitä siitä, milloin tempaus voisi tapahtua. Silti on monia merkkejä ja enteitä liittyen tulevaan ahdistukseen. Kuitenkin, vaikka voimme nähdä monia merkkejä, jotka antavat ymmärtää, että apokalypsin kauheat tapahtumat ovat lähellä, me myös tiedämme, että meidän täytyy tulla ”temmatuiksi” ennen kuin Ahdistus voi alkaa. On siis helppo päätellä, että tempaus on myös käsillä. Itse asiassa se voi tapahtua milloin tahansa.
Emme voi tehdä muuta, kuin valvoa ja rukoilla ja odottaa Poikaa taivaasta, joka on pelastanut meidät tulevasta vihasta.
Vastaa