Word-Faith Teaching About The Cross
By Orrel Steinkamp, The Plumbline, Volume 14, No. 1, January/February 2009; suom. SK
Uskonsanan liike (Ruotsissa Livets Ord, Suomessa Elämän Sana), johon joskus viitataan “terveyden ja rikkauden” evankeliumina, on kuulunut Kenneth Hagin’in palvelutyön jälkeen menneisyydessä muutamien vuosikymmenten ajan karismaattis-helluntailaiseen maisemaan. Hagin on mennyt pois, mutta ennen lähtöään hän istutti liikkeen hyvällä menestyksellä.
Nyt on olemassa laaja talli Uskonsanan ideologeja ja harjoittajia. Epävirallisesti tunnustettu manttelinperijä on Kenneth Copeland, joka kertoo Hagin’in panneen kädet hänen päällensä. On kuitenkin monia toisen sukupolven aktiiveja, kuten Jesse Duplantis, Joyce Meyer, Jerry Savelle, Creflo Dollar, Joel Osteen, Charles Capps, Fred Price ja monia muita.
(Tuttuja nimiä Suomessakin ovat mm. John Bevere, Morris Cerullo, Benny Hinn, Rodney Howard-Browne, Oral Roberts http://www.deceptioninthechurch.com/word-faith.html, suom. lisäys).
Kun Hagin ja kumppanit ilmestyivät kuvaan ensi kerran, monet olivat epätietoisia koskien uskonsanan opetusten lähdettä ja millaiset raamatuntulkinnat tukivat näitä uusia opetuksia. Monen vuosikymmenen jälkeen tämä mysteeri on nyt ohi. Hagin’in opetuksen lähde on ensisijaisesti E.W. Kenyon ja toissijaisesti 1940- ja 1950 lukujen Latter Rain -liikkeen pelastushistorian systeemi On myös vahvistettu, että Hagin itse asiassa plagioi Kenyon’ilta ja antoi ymmärtää, että Kenyon’in opetukset olivat ”ilmestystietoa” Herralta.
”E.W. Kenyon koulutettiin Emerson’in puhetaidon koulussa (Emerson School of Oratory) Bostonissa. Hän vietti siellä viisi vuotta vuodesta 1890 vuoteen 1895. Emerson-koulu oli paljon muutakin, kuin vain puhetaidon koulu. Se oli eri metafysiikan lajien tärkeä keskus, varsinkin ”Uuden Ajattelun” (New Thought) – joka on Kristillisen Tieteen (Christian Science) lähisukulainen. Charles Wesley Emerson ja hänen vaimonsa liittyivät myöhemmin Christ Scientist-kirkkoon. Kenyon’in kirjoitusten päämäärä Kenyon’in itsensä mukaan oli ”palauttaa” seurakunnalle se yliluonnollinen parantava voima, jota Mind Science -kultit (New Thought jne.) esittelivät, mikä Kenyonin näkemyksen mukaan oli epäoikeudenmukaisesti kaapattu. Kenyon’in kirjoitukset olivat Hagin’in ”ilmestystiedon” todellinen lähde. Uskonsanan opettajien usko ei ole lahja Jumalalta, eikä myöskään ehdotonta luottamusta Kristukseen, vaan voima, jota täytyy kehittää itsesuggestion kautta (positiivinen jatkuva tunnustaminen) ja käyttää saadakseen, mitä ikinä haluaa. Jumala ei enää paranna tahtonsa ja tarkoitustensa mukaan, vaan sinun uskosi parantaa sinut hengellisen lain mukaan.
Jumala on hengen maailmassa pannut liikkeelle tiettyjä lakeja. Ne eivät vaadi mitään Jumalan asioihin puuttumista saada ne toimimaan. Hagin sulautti Kenyon’in ajattelun lopunajan ilmoituksen Latter Rain’in ennallistamisopetukseen. Tämä yhdistäminen tuotti ”ilmestystiedon” Uskonsanan version. Helluntailaistaustainen Hagin antoi tälle sekoitukselle raamatullisen sanaston. Tämä ideologinen fuusio on antanut Uskonsanalle vähän erilaisen maun kuin perinteinen Latter Rain -opetus. He opettavat harvoin apostolien ja profeettojen ennallistamista, kuten Latter Rain’in kannattajat. Ennemminkin he yksinkertaisesti harjoittavat ”ilmestystietoa” korostaen vain vähän Latter Rain’in paradigman mukaista apostolien ja profeettojen ennallistamista. Kirjassaan I Believe in Miracles (Uskon ihmeisiin) Hagin sanoo, että hänelle annettiin kahdeksan ”näkyä Jeesuksesta joskus kolmiulotteisina, Technicolor-väreissä ja stereo-äänellä”. Hagin kutsuu sellaista näyksi ja ”avoimeksi näyksi”. (Sepittikö Hagin tämän usein käytetyn sanan?) Jeesuksen uskotaan antaneen Hagin’ille neliaskelisen kaavan, joka toimisi jokaisen sitä käyttävän kohdalla, jopa epäuskoisten. Jumala pani tämän kaavan maailmankaikkeuteen lakina. Usko on voima, jota Jumalan ei tarvitse antaa. Tämä on kuitenkin deismiä. Deismi väittää, että Jumala loi maailmankaikkeuden ja sitten jätti sen pyörimään omien lakiensa varassa. Mielentiedekultit ja okkultistit hyödyntävät usein deismiä. (Oral Roberts thesis, tuntematon kirjoittaja).
Menestyksen avain on lakien tunteminen ja niillä työskenteleminen. Niinpä Hagin sulautti menestyksellisesti yhteen hengelliset lait ja metafysiikan Latter Rain’in ennallistettujen profeettojen jatkuvaan ilmoitukseen. Tämän sekaverisen teologian vuoksi uskonsanalaiset ovat todella karismaattisia, mutta enemmän omien opetustensa ja supertähtiensä lumoissa. Tämän kirjoittajasta näyttää, että useimmat uskonsanan seurakunnat ja ihmiset eivät luonnostaan ole yhteisellä asialla eivätkä useinkaan harjoita yhteyttä toisten helluntailaisten/karismaattisten seurakuntien ja palvelujärjestöjen kanssa. He eivät useinkaan näytä olevan ekumeenisia edes toisten läheistä sukua olevien palvelujärjestöjen suhteen. Näyttää, että he säilyttävät tietyn etäisyyden muista sukulaisista Latter Rain’in perillisten keskuudessa. Heihin ei siksi kohdistu suurta painetta ja he näyttävät pitävän siitä. Joyce Meyer’illä on laaja julkisuus, mutta hän ei useinkaan puhu Uskonsanan aiheista suoraan, vaan valitsee mieluummin käytännöllisen kristillisen opetuksen. Siitä ei kuitenkaan ole epäilystä, että hän kuuluu Uskonsanan veljesliittoon. Kirjasessa The Most Important Desicion You Will Ever Make (Tärkein ratkaisusi) hän selvästi hyväksyy opetuksen “uudestisyntyneestä Jeesuksesta” (s. 36), joka on Uskonsanan erikoisuus. Myöhemmässä painoksessa opetus “uudestisyntyneestä Jeesuksesta” on kuitenkin poistettu. Tällä Uskonsanan ryhmien näennäisellä eristäytymisellä on taipumus tehdä heille enemmän tai vähemmän mahdolliseksi paeta arvostelua ja analyysiä.
Tässä Plumbline’n numerossa haluan erikoisesti kiinnittää huomiota Uskonsanan Kristuksen sovituskuolemaa koskevaan opetukseen. Uskonsanan positiivinen/negatiivinen tunnustamiskäytäntö on todella vakava harha, mutta me olemme tulleet tuntemaan heidän kallistuneisuutensa (pitch) ja yleensä se vahingoittaa vain heidän omiaan. Heidän opetuksensa Jeesuksen kuolemasta on kuitenkin paljon suuremman luokan väärä opetus. Monissa evankelikaalisissa piireissä raamatullinen oppi sovituksesta on enemmän tai vähemmän kaikkien saatavilla. Hiljattain Plumbline kiinnitti huomiota Jeesuksen sijaisuhrin kieltämiseen, mutta nyt jo useiden vuosikymmenten ajan Uskonsanan opettajat ovat omassa pienessä nurkassaan opettaneet vieläkin törkeämpää näkemystä rististä, kuin aivan viimeaikojen hyökkäykset evankelikaalisessa maailmassa. Tätä opetusta kutsutaan Uskonsanan liikkeessä ”identifikaatio- eli samaistumis”-opetukseksi. Vain muutamat kommentaattorit vuosien saatossa ovat paljastaneet ”identifikaation” viittaavan tähän samaan opetukseen ”uudestisyntyneestä Jeesuksesta”.
Uskonsanan ristiä koskeva opetus
Uskonsanan oppi rististä voidaan ymmärtää vain vasten heidän opetuksensa taustaa koskien Jumalan luontoa ja ihmisen luontoa.
Artikkelissaan ”An Examination of the Word Faith Movement” (http://www.biblebb.com/files/WRDFAITH.HTM) Richard J. Vincent paljastaa Uskonsanan opetuksen sisäisen logiikan koskien Jeesuksen kuolemaa.
Copeland opettaa, että ”Jumala on olento, jonka pituus on 2-3 tuumaa päälle kuuden jalan – 1,88-1,91 m (nauha no: 01-0601) antaen ymmärtää, että Jumalalla on ruumis (mormonismin mukaan). Vähäteltyään Jumalan hiukan enemmäksi kuin korotettu ihminen, uskonsananopettajat etenevät sitten ylentäen ihmisen Jumalan asemaan. Copeland opettaa: ”Hän, Aadam, ei ollut vähän kuin Jumala, hän ei ollut melkein kuin Jumala, Hän ei ollut edes Jumalan alainen.” (nauha no: 01-3001). Copeland sanoo jopa, että ”Aadam oli Jumala ilmestynyt lihassa” (nauha no: 01 3001), ilmaus, jota voidaan todella soveltaa vain yksin Jeesukseen Kristukseen. Uskonsanan opettajat väittävät, että kun Aadam lankesi paratiisissa, hän menetti Jumalan luonnon ja sai Saatanan luonnon. Tämä harha on vain rengas siinä ketjussa, joka yhdistää uskonsananopettajien ihmisen korottamisen ja Jumalan vähättelemisen. Kuten näet, niin pelastus uskonsananopettajille ei ole syntien anteeksisaaminen ja Jumalan ja ihmisen välisen oikean suhteen ennallistaminen. Pelastus on uskonsananopettajille sen sijaan Saatanan luonnon poistaminen ihmisestä ja Jumalan luonnon palauttaminen ihmiseen.
Kuinka sitten Jumalan luonnon palauttaminen ihmiseen tapahtuu? Uskonsananopettajien vastaus on, että Jeesuksen oli otettava Saatanan luonto ristillä. Itse asiassa koko Kristuksen uhri ristillä saa uskonsananopettajilla kokonaan erilaisen korostuksen ja merkityksen
Sinun täytyy seurata tämän opetuksen vaiheita hyvin huolellisesti, sillä se on vain portti heidän harhaoppiinsa rististä ja sovituksesta. [Tämän opetuksen vaiheet ovat lihavoiduin kirjaimin seuraavassa.]
1) Ristillä Jeesus otti päällensä Saatanan luonnon. Raamattu sanoo, että Jeesus on Jumalan Poika, Jumala ilmestynyt lihassa. Sen vuoksi Jeesus omistaa jumaluuden ominaisuudet, kuten kaikkivaltius, kaikkitietävyys, ikuisuus, muuttumattomuus jne. Lihaksi tulemisensa kautta Hän päätti olla harjoittamatta kaikkia ominaisuuksiaan, mutta edelleen Hän säilytti ne. Jumala ei muutu eikä Jeesuskaan: ”Jeesus Kristus on sama eilen, tänään ja iankaikkisesti” (Hepr. 13:8). Uskonsananopettajien harha alkaa kuitenkin siitä, kun he väittävät, että pyhä, saastumaton, muuttumaton Jumalan Poika tuli syvintä olemustaan myöten pahaksi ottaen päällensä Saatanan luonnon. Meidän pyhä Jumalamme ei tule epäpyhäksi!
2) Jeesus kuoli hengellisesti. Taaskaan muuttumaton jumal-ihminen ei kuole hengellisesti. 1. Piet. 3:18 sanoo, että Jeesus ”kuoletettiin lihassa, mutta tehtiin eläväksi hengessä”. Jeesuksen ei tarvinnut kuolla hengellisesti hankkiakseen pelastuksemme. Hänen ruumiinsa uhri oli riittävä. Kol. 1:21-22 sanoo: ”hän nyt on sovittanut Poikansa lihan ruumiissa kuoleman kautta”. Valehteliko Jeesus huutaessaan ristillä: ”Se on täytetty” (Joh. 19:30). Oliko vielä tehtävä jotakin pelastuksen varmistamiseksi? Tuo lohduttava huuto siunatun Herramme huulilta ei voi olla muuta kuin meidän pelastuksemme kalliopohja, ja pelastuksemme ostettiin ja maksettiin täydellisesti tällä koko historian ratkaisevimmalla hetkellä.
3) Jeesus laskeutui helvettiin kuolevaisena ihmisenä. Jeesus ei kärsinyt helvetissä. Hänen ei tarvinnut tehdään mitään enempää pelastuksemme puolesta. Saatana oli jo lyöty ja voitettu (Kol. 2:14-15). Jeesus ei myöskään ollut, eikä koskaan tule olemaan pelkästään kuolevainen ihmisolento. Voidakseen olla pelkästään kuolevainen, Hänen olisi täytynyt lakata olemasta Jumala ja se on yksi asia, joka on vastoin Jumalan luontoa ja ominaisuuksia.
4) Jeesus uudestisyntyi helvetissä. Jeesuksella ei ollut tarvetta uudestisyntyä. Jeesus ei ollut kadotettu ja helvettiin matkalla oleva syntinen, joka olisi tarvinnut uudestisyntymistä. Hän oli Jumalan kaikkivaltias, ikuinen ja pyhä Poika. Uskonsananopettajat haluavat raahata Jeesuksen helvetin syvimpiin kuiluihin, jotta heidän opetuksessaan olisi jotakin johdonmukaisuutta. Tämä idea, että Jeesus uudestisyntyi, on uskonsananopettajille ratkaisevan tärkeä rengas, joka tekee heille mahdolliseksi huutaa: ”Olen pieni jumala.”
5) Jeesus löi paholaisen uudestisyntymällä helvetissä. Meillä on nyt Jeesus, pelkästään [syntinen, demonien vaivaama] ihminen, joka kärsii helvetissä. Sitten Jeesus päättää uudestisyntyä. Hän lyö paholaisen ja hänestä tulee esikoinen monien veljien joukossa. Tällä kohtaa Raamatun vääntäminen käy naurettavaksi. Copeland väittää, ettei Raamatussa missään Apostolien tekojen jälkeen Jeesusta kutsuta ainutlaatuiseksi ja ainoaksi Jumalan Pojaksi. Sitten hän vääntää jakeen Room. 8:29 tarkoittamaan, että Jeesus on ensimmäinen uudestisyntynyt ihminen. Tämä ensimmäinen uudestisyntynyt ihminen on asettanut mallin uudelle rodulle tulla esiin ja uskonsananopettajien mukaan me olemme tuo uusi rotu. Me olemme Jeesuksen vertaisia, sillä me olemme uudestisyntyneet aivan kuten hänkin. Näetkö, mitä tässä on tapahtunut? Uskonsananopettajat ovat niin tukahduttaneet Jeesuksen jumaluuden, että tosiasiassa ovat kieltäneet sen. Copeland menee pisimmälle tässä ilmoituksessa, jonka hän muka sai Jeesukselta: ”Älä hermostu, kun ihmiset syyttävät sinua, että luulet olevasi Jumala. Mitä enemmän pääset minun kaltaisekseni, sitä enemmän he ajattelevat sinusta sillä tavalla. He ristiinnaulitsivat minut väitteeni vuoksi, että olin Jumala, mutta minä en sanonut olevani Jumala. Sanoin vain, että vaelsin Hänen kanssaan ja että Hän oli minussa. Halleluja! Juuri sitä me teemme.” (Voice of Victory, Vol. 15, No. 2,2/87).
Miksi uskonopettajista on niin tärkeää sivuuttaa sellaiset nimenomaiset kohdat, kuin ”se on täytetty”, jne.? Miksi heillä täytyy olla Jeesus, joka kuolee, niin hengellisesti, kuin fyysisestikin ja menee helvettiin kuolevaisena ihmisenä … ja uudestisyntyy lyödäkseen paholaisen? Syy siihen on, että uskonsananopettajilla on vähättelevä näkemys Jeesuksesta. Kun Jeesusta väheksytään, ei yhtään enempänä kuin voideltuna ihmisenä, niin se tuo uskonsananopettajat Jeesuksen tasolle. Itse asiassa sekä Kenneth Copeland että Fred Price ovat julkisesti sanoneet, että jos vain Jeesuksen fyysinen kuolema ristillä pelastaisi meidät, niin kuka tahansa olisi voinut tehdä sen. Kenneth Copeland sanoo: ”Ja koko UT kutsuu Häntä esikoiseksi (engl. first born)… Sana ’born’ (syntynyt) alkoi soida ajatuksissani… Ja kun makasin siinä ajatellen näitä asioita, niin Jumalan Henki puhui minulle. Ja Hän sanoi: ’Poika, tiedä tämä: Seuraa tästä lähtien minua tässä, älä anna perinteesi pettää sinua.’”
Rev. Orrel Steinkamp, Master of Divinity, and Doctor of Ministry, (Theology)
Plumbline Ministries, 74425 Co. Rd. Renville, MN 56284… orrelsteinkamp@hotmail.
Vastaa