SIGNS OF THE SECOND COMING
By The Paleofundamentalist (Dr. Steven Hayes), suom. SKSoli Deo Gloria!
* * * Kuinka lähellä olemme? * * *
Johdanto
Jeesus nuhteli fariseuksia ja saddukeuksia siitä, että he eivät tunnistaneet Hänen ensimmäisen tulemuksensa merkkejä (Matt. 1-3). Tunnistettavia merkkejä olivat:
- neitsyt synnyttää Betlehemissä (Jes. 7:14; Miika 5:2; Matt. 2:1-12; Luuk.1:26-35; 2:1-14),
- profetoidut ihmeet (Jes. 61:1-2; Luuk. 4:16-21),
- Danielin profetia 69 viikosta, joka ilmoitti päivän, jolloin Messias esittäisi itsensä Israelille (Dan. 9:25; Luuk. 19:41-44).
Palvellessaan Israelia ensimmäisessä tulemuksessaan Jeesus opetti, että olisi merkkejä, jotka edeltäisivät Hänen toista tulemustaan (Matt. 24:3 alkaen; Luuk. 21:25-28).
Tempaus
Älä sekoita tempausta (Joh.14:1-3; 1. Kor. 15:51-53; 1. Tess. 4:13-18; 2. Tess. 2:1-3) toiseen tulemukseen (Matt. 24:29-30; Ilm. 19:11-21). Kuten alla olevasta kaaviosta näkyy, niin tempaus on tapahtuma, joka edeltää Ahdistuksen (so. Danielin 70 viikon) alkamista, kun taas toinen tulemus on tapahtuma, joka päättää sen. Kun Herra Jeesus sanoi: ”Mutta siitä päivästä ja hetkestä ei tiedä kukaan, eivät taivasten enkelit, eikä myöskään Poika, vaan Isä yksin” (Matt. 24:36), Hän puhui seurakunnan tempauksesta. Tempaus on aina läheinen, merkitön tapahtuma, joka voi tapahtua milloin tahansa; tempaus todellakin voisi tapahtua milloin tahansa nykyisessä seurakunta-ajassa, joka alkoi Pyhä Hengen tulemisella helluntaipäivänä (Apt. 2; noin vuonna 32 jKr.). Kun tempaus voisi tapahtua tänään, toinen tulemus ei voi tapahtua ainakaan seitsemään vuoteen.

Lopunajan tapahtumien aikajärjestys
Toisen tulemuksen merkit
Raamattu (sekä VT että UT) antaa valtavan määrän profeetallista materiaalia, joka kuvailee 7-vuotista ahdistuksen aikaa (so. Danielin 70. viikkoa, myös ”Herran päiväksi” nimettyä) yksityiskohtaisesti. Kun Danielin 70. viikko alkaa, niin toisen tulemuksen tarkka päivämäärä voidaan tietää, aivan kuten ensimmäisen tulemuksen tarkka päivä voitiin tietää. Toisen tulemuksen merkit muodostuvat valtavasta määrästä profetoituja yksityiskohtia. Ajattele seuraavia tärkeitä merkkejä, vaikka ne eivät ole mitenkään tyhjentäviä.
- Elpynyt Rooman valtakunta. Rooman valtakunta, neljäs (vain) neljästä Danielin ennustamasta (Dan. 2:31-35, 40-45; 7:7-8) pakanallisesta valtakunnasta hallitsi maailmaa ensimmäisen tulemuksen aikaan (Luuk. 2:1). Vaikka Rooma pirstoutui moniksi erillisiksi itsenäisiksi valtioiksi ensimmäistä tulemusta seuranneina vuosisatoina monien niistä kilpaillessa huonolla menestyksellä toisten valtaamiseksi, niin Raamattu opettaa, että elpynyt Rooma tulee hallitsemaan maailmaa toisen tulemuksen aikaan (Dan. 2:41-45; 9:26-27; Ilm. 17:18). Se, mitä ei saavutettu yli tuhatvuotisella sotilaallisella valloituksella (so. Euroopan valtioiden yhdistämisessä yhtenäiseksi valtakunnaksi), näyttää tänä päivänä olevan toteutumassa, kun nämä kansakunnat vapaaehtoisesti kokoontuvat Euroopan unioniin, joka käynnistyi 25.3.1957 allekirjoitetulla Rooman sopimuksella. Rooman valtakunta on se, josta Antikristus tulee nousemaan (Dan. 9:26-27; Ilm. 17:11; Dan. 7:7-8).
- Babylonialainen globalismi. Kun Antikristus nousee valtaan ahdistuksen aikana, hän yrittää harjoittaa maailmanlaajuista taloudellista valvontaa (Ilm. 6:5-6; 13:19-22). Kiihtyvä trendi kohti rahatonta, täysin sähköistä, yhteen liitettyä globaalia yhteiskuntaa näyttää olevan pystyttämässä näyttämöä tällaisen globaalin valvonnan toteutumiselle. Ylpeä ihmisen globalismi alkoi Baabelissa (1. Moos. 11:1-9) ja tulee jälleen keskittymään lopunaikojen Babyloniin. Näin ollen aivan kuten Rooman valtakunnan täytyy elpyä, myös Babylonin täytyy palata näkyvään asemaan. (Ilm. 17-18). Muinaista Babylonia ei ole koskaan tuhottu, kuten on profetoitu (Jes. 13:19-22; Jer. 50:40). Se tuhotaan tulella Ahdistuksen aikana (Ilm. 18:8-10). Hämmennys vallitsee siitä, kuinka erottaa Salaisuus Babylonia koskevat profetiat, jotka selvästi näyttäisivät koskevan Roomaa (Ilm. 17:9,18) ja kirjaimellista Babylonia koskevat profetiat (Ilm. 18). On historiallinen tosiasia, että babylonialainen salaisuus siirtyi Babylonista Pergamoon (vrt. Ilm. 2:13) ja sitten Roomaan (Ilm. 17:5). Sakarjan profetia puhuu vielä tulevasta muutosta Roomasta takaisin kirjaimelliseen Babyloniin, joka rakennetaan ”Sinearin maahan” (Sak. 5:5-11). On kammottavaa katsella nousevan EU:n tarkoituksellisesti ottavan itselleen Babylonin raamatulliset symbolit.
Baabelin torni ja EU:n parlamenttirakennus
Strasbourgissa - Israelin kokoaminen. Jotkut ovat sanoneet Israelia lopun aikojen ”supermerkiksi” eikä syyttä. Profetia edellyttää, että Israel kootaan kansakuntana ennen 7-vuotisen Ahdistuksen ajan alkamista, koska se on Israelin turvallisuuteen liittyvän liiton (so. rauhansopimuksen) pakottaminen Antikristuksen toimesta ja tuo rauhansopimus käynnistää Danielin 70 viikon (Dan. 9:27). Roomalaisten toimesta vuonna 70 jKr. (huom. Jes. 11:11-12) tapahtuneen toisen kansallisen hajotuksensa jälkeen Israelista tuli jälleen kerran valtio toukokuun 14. päivänä 1948. Vaikka on koottu epäuskoisena (Hes. 37:1-14), koko Israel pelastuu Ahdistuksen ajan lopulla (Room. 11:25-27; Hes. 20:33-38). Temppelin täytyy olla jälleenrakennettu ja toiminnassa Jerusalemissa Ahdistuksen ajan puolivälissä (Dan. 9:27; Matt. 24:15; 2. Tess. 2:3-4; Ilm. 11:1-2). Jerusalem tulee ”väkikiveksi” ja ”kaikki maan kansakunnat” kokoontuvat sitä vastaan. (Sak. 12:1-3; 14:1-2). Israelin valtion ennallistamisestaan vuonna 1948 Israelin valtiolla on ollut yksi ainut liittolainen, USA. Sen veto-oikeutta YK:n turvallisuusneuvostossa on käytetty toistuvasti suojelemaan ja puolustamaan Israelia. Raamatun mukaan tuon USA:n ja Israelin välisen suhteen täytyy loppua. USA tulee liittymään kaikkiin maailman kansakuntiin vastustamaan Israelin valtion jatkuvaa olemassaoloa (vrt. Ps. 2).
- Seurakunnan luopumus. Tämä merkki on erilainen kuin muut. Kun edelliset merkit osoittavat olosuhteita, jotka ovat olemassa Ahdistuksen aikana, Raamattu ennustaa seurakunnan luopumuksen Ahdistuksen alkamisen edellä, kun seurakunta-aika tulee loppuunsa (2. Tim. 3:1-13; 4:3-4; 2. Piet. 3:1-16). Toisin kuin muut merkit, tämä merkki ei milloinkaan voi olla ehdoton, koska luopumuksen perustekijät alkoivat apostoli Paavalin elinaikana ja ovat sen jälkeen ”menneet yhä pitemmälle pahuudessa” (2. Tim. 3:13). Kaikki todelliset uskovat, pieni jäännös sellaisessa, joka esittäytyy kristillisenä kirkkona, poistetaan maan päältä (todellisen) seurakunnan tempauksessa. Se, mikä jää jäljelle menemään Ahdistukseen, on uudestisyntymätön portto Kirkko (Ilm. 17:1 alkaen). Herran Jeesuksen kuvailemat olosuhteet Laodikean seurakunnassa (Ilm. 3:14-17) todennäköisesti ilmentävät lopunajan luopiokirkkoa.
Kuinka lähellä olemme?
Koska tempaus on aina läheinen tapahtuma, ei ole mitään suoraa merkkiä, että se on lähellä (so. mitään profetiaa, jonka täytyisi toteutua ennen sitä). Kuitenkin voi olla monia merkkejä, että Ahdistus on lähellä, koska se on aiheena monissa hyvin selvissä profetioissa sekä Uudessa että Vanhassa Testamentissa. Sellaisia merkkejä nopeasti lähestyvästä Ahdistuksen ajasta ovat:
- Juutalaisia kaikkialta maailmasta kootaan Israelin maalle (Jes. 11:11-16; Hes. 20:33-38; 22:17-22; 37:11-14);
- heidän pyrkimyksensä jälleenrakentaa Jerusalemin temppeli (Matt. 24:15; 2. Tess. 2:3-4; Ilm. 11:1-2);
- muinaisen Rooman valtakunnan elpyminen (so. yhdistynyt Eurooppa) ja sen paluu maailmanvallan asemaan (Dan. 2:40- 45; 7:7-8,19-28) Antikristus johtajanaan (Dan. 9:26);
- globaali talous (Ilm. 13:16-17); ja
- maailmanlaajuiset ponnistukset neuvotella rauhansopimus Israelin kanssa (Jes. 28:14-22; Dan. 9:27).
Kuitenkin, koska seurakunnan tempaus edeltää Ahdistuksen ajan alkamista, niin merkit, että nämä tapahtumat ovat lähellä, tarkoittavat, että tempaus on vielä lähempänä!
Vastaa