Should Christians Celebrate Christmas?
By Dr. David R. Reagan, suom. SK
Joka vuosi joulun lähestyessä alan saada kriittisiä viestejä tunnustavilta kristityiltä, jotka tuomitsevat minut joulun vietosta. Jotkut niistä ovat melkein vihapostia. Menneisyydessä kirjoittamani jouluartikkelit näyttävät antaneen heille kimmokkeen, tai he eivät ole tykänneet joulukoristeista TV-ohjelmassamme.
Minulle luennoidaan rinta rottingilla, kuinka joulu on pakanallinen juhla ja että yksikään tosi kristitty ei voi vajota niin alas, että tunnustaisi tuon päivän mitenkään.Nämä viestit muistuttavat minua viesteistä, joita saan läpi vuoden seitsemännen päivän adventisteilta, jotka tuomitsevat minut, koska menen kirkkoon sunnuntaina, sen sijaan, että menisin sinne lauantaina, joka on oikea sapatti.
Näyttää, etten vain saa päiviäni järjestykseen!
Vastaan nyt molemmille samalla tavalla – viittaamalla siihen, mitä apostoli Paavali sanoo Roomalaiskirjeen 14. luvussa. Tuon luvun 13 ensimmäisessä jakeessa hän tekee kristallinkirkkaaksi, että uskovilla on vapaus Kristuksessa antaa, tai olla antamatta, hengellinen merkitys mille päivälle haluavat. Paavali ilmaisee sen näin:
“Toinen pitää yhden päivän toista parempana, toinen pitää kaikki päivät yhtä hyvinä; kukin olkoon omassa mielessään täysin varma. Joka valikoi päiviä, se valikoi Herran tähden.” (Room. 14:5-6a)
Paavali lopettaa tämän koko jakson voimakkaalla kehotuksella, että meidän ei tule tuomita toisiamme tällaisten perifeeristen kysymysten perusteella (Room. 14:13).
Näin ollen, jos haluan antaa hengellistä merkitystä joulukuun 25. päivälle, niin minulla on vapaus Kristuksessa tehdä niin, eikä kenelläkään toisella uskovalla ole oikeutta tuomita minua siitä. Eikä minullakaan ole oikeutta tuomita niitä, jotka kieltäytyvät antamasta mitään hengellistä merkitystä tuolle päivälle. Sama pätee koskien sitä viikonpäivää, jonka valitsemme Herran palvomiselle.
Mitä jouluun tulee, niin jotkut vastustavat perustellen, että muinoin päivä oli pakanallinen vapaapäivä, jolloin Rooman jumalaa, nimeltä Saturnus, erityisesti kunnioitettiin. (Roomalaiset luulivat, että talvipäivän seisaus on joulukuun 25. päivä.) Kaikki tämä pitää paikkansa, mutta entä sitten?
Minä en palvo mitään väärää aurinkojumalaa jouluna. Minä riemuitsen inkarnaatiosta – todellinen Jumala tuli lihaksi.
Tämä argumentti muistuttaa minua niistä, jotka tuomitsevat Daavidin tähden pakanallisena symbolina. Epäilemättä pakanat ovat käyttäneet sitä aika ajoin historiassa, mutta se ei tee sitä kelpaamattomaksi nykyajan Israelin symbolina.
Tämän kieroutuneen logiikan mukaan meidän kristittyinä pitäisi hyljätä sateenkaari symbolina Jumalan uskollisuudesta lupauksilleen, koska tämän päivän seksuaalisen perversion liike on ottanut sen symbolikseen.
Tiedostan täysin, että Jeesus ei syntynyt joulukuun 25. päivänä. Todennäköisesti hän syntyi lehtimajanjuhlan aikana loppuvuodesta joko syys- tai lokakuussa. Kuitenkin aion jatkaa tämän uskomattoman ihmeen juhlimista ja inkarnaation siunaamista joulukuun 25. päivänä.
Aion yhdessä enkelien kanssa riemuita ”hyvästä uutisesta suuresta ilosta, joka on tuleva kaikelle kansalle” – nimittäin Jeesuksesta (Luuk. 2:10).
Jos et tykkää siitä, niin rukoile vain puolestani ja anna päivän mennä ohi, mutta älä lähetä minulle mitään omahyväisiä tuomitsemisia. Kiitos!
Vastaa