Dr. David R. Reagan, Lamblighter nro 2/2021, suom. HM
Raamatunpaikat Raamattu Kansalle -käännöksestä, ellei muuta ole mainittu
1 Lupaus Messiaasta
”Minä panen vihollisuuden sinun ja naisen välille ja sinun siemenesi ja hänen siemenensä välille. Hän on murskaava sinun pääsi, ja sinä haavoitat häntä kantapäähän.” (1. Moos. 3:15)
Tämä on Raamatun ensimmäinen messiaaninen profetia. Jumala puhui nämä sanat Saatanalle sen houkuteltua Aadamin ja Eevan tekemään syntiä Häntä vastaan. Se on merkittävä ilmoitus Jumalan käsittämättömästä armosta. Heidän kapinoinnistaan huolimatta Jumala paljastaa, että Hän tarjoaa tavan sovintoon Hänen kanssaan naisen siemenen kautta, viitaten tietysti Messiaaseen, joka syntyisi neitsyestä. Hän toteaa, että Saatana haavoittaa (pistää) Messiasta kantapäähän (ei-tappava haava, jota risti edustaa – ei kuolettava siinä mielessä, että se voitettiin ylösnousemuksen kautta). Jumala toteaa lisäksi, että Messias murskaa Saatanan pään (tappava haava Messiaan toisen tulemisen yhteydessä, kun Saatana sidotaan ja lopulta heitetään tuliseen järveen Messiaan tuhatvuotisen hallituskauden lopussa).
2 Messiaan suku
”Herra sanoi Abramille: ”Lähde maastasi, suvustasi ja isäsi kodista siihen maahan, jonka minä sinulle osoitan. Minä teen sinusta suuren kansan, siunaan sinua ja teen nimesi suureksi, ja sinä tulet olemaan siunauksena. Minä siunaan ne, jotka siunaavat sinua, ja kiroan sen, joka kiroaa sinua, ja sinussa tulevat siunatuiksi kaikki maailman sukukunnat.’” (1. Moos. 12:1-3)
Tässä profetiassa Jumala paljastaa Messiaan sukulinjan. Hän polveutuu Abrahamin jälkeläisistä, joista tulisi juutalainen kansa. Lisäksi Messias tulee olemaan siunaus koko maailmalle, ei vain juutalaisille, joiden kautta Hän ilmestyy. Ja koska Messias tulee olemaan juutalaista syntyperää, Jumala kunnioittaa juutalaista kansaa tekemällä siitä suuren kansan ja suojelemalla sitä kautta aikojen, siunaamalla niitä, jotka siunaavat heitä, ja kiroamalla niitä, jotka kiroavat heidät.
3 Messiaan syntymä ja luonne
”Mutta sinä, Beetlehem Efrata, joka olet vähäinen Juudan sukujen joukossa, sinusta tulee minulle hän, joka on oleva hallitsija Israelissa, jonka alkuperä on muinaisuudessa, iankaikkisissa ajoissa” (Miika 5:1).
Tämä profetia kirjoitettiin 700 vuotta ennen Jeesuksen syntymää, mutta se yksilöi tarkasti kaupungin, jossa Messias syntyisi. Ja kun sanon tarkasti, tarkoitan juuri sitä. Huomaa, että siinä ei sanota vain Beetlehem, vaan Beetlehem Efrata. Juudassa oli kaksi Beetlehemiä Messiaan syntymän aikaan. Yksi oli pohjoisessa lähellä Galileanjärveä. Toinen sijaitsi lähellä Jerusalemia Efratan alueella. Usein on unohdettu se tosiasia, että tämä profetia myös julistaa, että Messias tulee olemaan ikuinen olento, mikä osoittaa, että Hän tulee olemaan lihaksi tullut Jumala.
4 Messiaan tulemisen ajoitus
”Seitsemänkymmentä viikkoa on säädetty sinun kansallesi ja pyhälle kaupungillesi. Sitten loppuu lain rikkominen, synnistä tehdään loppu ja pahat teot sovitetaan. Iankaikkinen vanhurskaus saatetaan voimaan, näky ja profeetta vahvistetaan sinetillä ja kaikkeinpyhin voidellaan. Tiedä ja käsitä: Siitä ajasta, jolloin tuli sana, että Jerusalem on jälleen rakennettava, kuluu voideltuun ruhtinaaseen asti seitsemän viikkoa ja kuusikymmentäkaksi viikkoa. Kaupunki jälleen rakennetaan toreineen ja vallihautoineen, mutta keskellä ahtaita aikoja. Kuudenkymmenenkahden viikon kuluttua voideltu tuhotaan, eikä häneltä jää ketään. Kaupungin ja pyhäkön hävittää hyökkäävän ruhtinaan väki, mutta hän itse saa loppunsa tulvassa. Loppuun asti on oleva sota: hävitys on säädetty.” (Dan. 9:24-26)
Tämä on Danielin kuuluisa 70 vuosiviikkoa -ennustus. Pohjimmiltaan siinä sanotaan, että 70 vuosiviikon eli 490 vuoden aikana Jumala aikoo toteuttaa kuusi tarkoitusta juutalaisten keskuudessa. Näistä 69 vuosiviikon (7+62) eli 483 vuoden lopulla Messias tulee ja tuhotaan, mitä seuraa Jerusalemin kaupungin tuhoutuminen. Tutkijat ovat eri mieltä näiden vuosien lähtölaskennan aloituskohdasta. Tämä johtuu siitä, että Jerusalemin jälleenrakentamisesta annettiin useita asetuksia. He ovat myös eri mieltä loppupisteestä, koska jotkut käyttävät tavallisia 365 päivän pituisia aurinkokalenterin vuosia ja toiset 360 päivän kuukalenterin vuosia. Mutta riippumatta aloituskohdasta ja käytetyistä vuosista, Messiaan ilmestymiseen johtaneen 69 vuosiviikon loppu kuuluu Jeesuksen elinikään. Tämä on siis profetia, joka paljasti selvästi Hänen ensimmäisen tulemisensa ajan. Ja koska juutalaisen kansan kuusi tavoitetta ei ole vielä saavutettu, tiedämme, että profetiassa on tyhjä väli ja että viimeiset seitsemän vuotta ovat vielä täyttymättä ja täyttyvät suuren ahdistuksen seitsemän vuoden aikana.
5 Messiaan palvelutyön luonne
”Herran, Herran Henki on minun päälläni, sillä Herra on voidellut minut julistamaan ilosanomaa nöyrille. Hän on lähettänyt minut sitomaan särjettyjä sydämiä, julistamaan vangituille vapautusta ja kahlituille kahleiden kirpoamista, julistamaan Herran suosion vuotta…” (Jes. 61:1-2)
Tämä on profetia Messiaan palvelutyön luonteesta Hänen ensimmäisessä tulemuksessaan. Hän toisi ”ilosanoman” – evankeliumin – niille, jotka kärsivät synnistä ja jotka tarvitsevat sovinnon Jumalan, Isän, kanssa. Tuo hyvä uutinen vapauttaa synnin orjuudesta ja tarjoaa toivoa ja iloa niille, joilla on särkynyt sydän.
6 Messiaan kärsimys
”Hän oli halveksittu ja ihmisten hylkäämä, kipujen mies ja sairauden tuttava, jota näkemästä kaikki kasvonsa peittivät, halveksittu, jota emme minäkään pitäneet. Mutta totisesti, meidän sairautemme hän kantoi, meidän kipumme hän kärsi. Me pidimme häntä rangaistuna, Jumalan lyömänä ja vaivaamana, mutta häntä haavoitettiin meidän rikkomustemme tähden, runneltiin meidän pahojen tekojemme tähden. Rangaistus oli hänen päällään, että meillä olisi rauha, ja hänen haavojensa kautta meidät on parannettu. Häntä piinattiin, ja hän alistui siihen eikä suutansa avannut. Kuin karitsa, joka viedään teurastettavaksi, kuin lammas, joka on ääneti keritsijöittensä edessä, ei hänkään suutansa avannut. Hänelle annettiin hauta jumalattomien joukossa, mutta rikkaan luo hän tuli kuoltuaan, sillä hän ei ollut tehnyt vääryyttä eikä hänen suussaan ollut petosta.” (Jes. 53:3-5, 7, 9)
Koska tämä ennustus kuvaa niin selkeästi ja täsmällisesti kärsimystä, jonka Jeesus koki juuri ennen ristiinnaulitsemistaan, juutalaiset eivät salli sitä lukea synagogissaan. Tämä on kohta, jota evankelista Filippus käytti käännyttääkseen etiopialaisen hoviherran (Apt. 8:26-39).
7 Messiaan kuolema
”He ovat lävistäneet käteni ja jalkani” (Ps. 22:17).
Tämän psalmin ensimmäiset 19 jaetta kuvaavat Messiaan ristiinnaulitsemista ja kauheaa fyysistä, henkistä ja hengellistä kärsimystä, jonka Hän joutuisi kärsimään ristillä. Daavid kirjoitti tämän psalmin 1000 vuotta ennen Jeesuksen syntymää. Tuohon aikaan oli vain yksi tapa teloittaa joku juutalaisen lain mukaan, ja se oli kivittäminen. Näin oli vielä tuhat vuotta myöhemminkin, mutta Jeesuksen aikaan Israelin kansa oli Rooman vallan alla, eikä juutalaisilla ollut enää teloitusvaltaa. Heiltä vaadittiin roomalaisten lupa, ja roomalaiset teloittivat ristiinnaulitsemalla. Tämän täytyy olla yksi uskomattomimmista profetioista koko Jumalan sanassa. Lisäksi profetia viittaa ylösnousemukseen jakeiden 21 ja 22 välillä. Tämä johtuu siitä, että jakeessa 21 Messias huutaa Isä Jumalalta vapautusta, ja seuraavissa kolmessa jakeessa Hän ylistää Isäänsä vapautuksestaan. Loput psalmista (jakeet 25-31) esittelevät profetioita Herran tuhatvuotisesta hallinnasta.
8 Messiaan ylösnousemus
”Vakavasti varoittaen Jeesus kielsi heitä [opetuslapsia] puhumasta tästä kenellekään ja sanoi: ’Ihmisen Pojan pitää kärsiä paljon. Hän joutuu vanhinten, ylipappien ja kirjanoppineiden hylkäämäksi. Hänet tapetaan, mutta kolmantena päivänä hän nousee ylös.’” (Luuk. 9:21-22)
Tämä Jeesuksen profetia hänen kuolemastaan ja ylösnousemuksestaan esitettiin Hänen opetuslapsilleen useita kertoja, ja se on myös tallennettu kahteen muuhun evankeliumiin (Matt. 16:21 ja Mark. 8:31). Messiaan ennustettu ylösnousemus mainitaan myös heprealaisissa kirjoituksissa psalmissa 16:10, jossa Daavid kirjoitti: ”Sillä sinä et hylkää minun sieluani tuonelaan etkä anna hurskaasi nähdä kuolemaa” (KR33/38).
9 Messiaan seurakunta
”Ja minä sanon sinulle: Sinä olet Pietari, ja tälle kalliolle minä rakennan seurakuntani, eivätkä tuonelan portit sitä voita.” (Matt. 16:18)
Tässä toteamuksessa Jeesus profetoi kirkkonsa perustamisen Pietarin lausuman tunnustuksen perusteella, että Hän [Jeesus] on ”Kristus, elävän Jumalan Poika” (Matt. 16:16). Tämä ennustus täyttyi helluntaipäivänä Jeesuksen ristiinnaulitsemisen, hautaamisen ja ylösnousemuksen jälkeen, kun Pietari saarnasi ensimmäisen evankeliumisaarnan ja 3000 ihmistä pelastui. Profetia on edelleen täyttynyt viimeiset 2000 vuotta, kun Jeesus on tukenut seurakuntaansa läpi ahdistusten ja vainojen.
10 Messiaan ilmestyminen seurakunnalleen
”Sillä itse Herra on tuleva alas taivaasta käskyhuudon, ylienkelin äänen ja Jumalan pasuunan kuuluessa, ja Kristuksessa kuolleet nousevat ylös ensin. Sitten meidät, jotka olemme elossa ja olemme vielä täällä, temmataan yhdessä heidän kanssaan pilvissä Herraa vastaan yläilmoihin, ja niin saamme aina olla Herran kanssa.” (1. Tess. 4:16-17)
Nämä lohduttavat sanat ovat peräisin Uuden testamentin selkeimmästä kohdasta, joka koskee seurakunnan tempausta – erityisesti päivää, jolloin Jeesus ilmestyy taivaalla ja ottaa kaikki seurakuntakauden pyhät pois maailmasta, sekä elävät että kuolleet. Muut kohdat tekevät selväksi, että tämä tapahtuu ennen kuin suuren ahdistuksen aika alkaa.
11 Messiaan toinen tuleminen ja valtakunta
”Katso, Herran päivä tulee, ja sinun saaliisi jaetaan sinun keskelläsi. ’Minä kokoan kaikki kansat sotaan Jerusalemia vastaan. Kaupunki valloitetaan, talot ryöstetään, naiset raiskataan, puolet kaupungista lähtee pakkosiirtolaisuuteen, mutta jäljelle jäävää kansaa ei hävitetä kaupungista.’ Mutta Herra lähtee liikkeelle ja sotii näitä kansoja vastaan niin kuin sotimispäivänänsä, taistelun päivänä. Hänen jalkansa seisovat sinä päivänä Öljymäellä, joka on Jerusalemin edustalla, idän suunnalla. Öljymäki halkeaa kahtia idästä länteen hyvin suureksi laaksoksi: toinen puoli vuorta siirtyy pohjoiseen ja toinen etelään päin. Te pakenette minun vuorteni väliseen laaksoon, sillä vuorten välinen laakso ulottuu Aasaliin asti. Te pakenette niin kuin pakenitte maanjäristystä Ussian, Juudan kuninkaan, päivinä. Herra, minun Jumalani, tulee; kaikki pyhät ovat sinun kanssasi. Sinä päivänä ei ole valoa, loistavat tähdet sammuvat. On tuleva päivä – Herralle se on tunnettu. Silloin ei vaihdu päivä ja yö; illallakin on valoisaa. Sinä päivänä virtaavat elävät vedet Jerusalemista: puolet niistä itäistä, puolet läntistä merta kohti. Näin tapahtuu kesät ja talvet. Herra on oleva koko maan kuningas. Sinä päivänä Herra on yksi ja hänen nimensä yksi.” (Sak. 14:1-9)
Valtaosa tämän päivän kristityistä käy kirkoissa, joissa opetetaan amillennialistista näkökantaa lopun ajoista – näkemys, jonka mukaan Jeesus ei koskaan palaa tänne maan päälle hallitsemaan kaikkia maailman kansoja. Sen sijaan Hän vain ilmestyy taivaalla ja vie kaikki uskovat takaisin taivaaseen mukanaan. Mutta tämä kohta ennustaa erityisesti, että Messias palaa Öljymäelle Jerusalemiin ja hänestä tulee koko maan kuningas. Ilmestyskirja sanoo saman asian luvussa 20 ja sanoo kuusi kertaa, että valtakunta kestää tuhat vuotta.
12 Messiaan ikuinen valtakunta
”Minä näin uuden taivaan ja uuden maan, sillä ensimmäinen taivas ja ensimmäinen maa olivat kadonneet, eikä merta enää ollut. Näin myös pyhän kaupungin, uuden Jerusalemin, laskeutuvan alas taivaasta Jumalan luota, valmistettuna niin kuin morsian, miehelleen kaunistettu. Ja minä kuulin voimakkaan äänen sanovan valtaistuimelta: ’Katso, Jumalan maja ihmisten keskellä! Hän asuu heidän keskellään, ja he ovat hänen kansojaan. Jumala itse on heidän kanssaan, heidän Jumalansa. Hän pyyhkii kaikki kyyneleet heidän silmistään, eikä kuolemaa enää ole, ei surua, ei parkua eikä tuskaa, sillä kaikki entinen on mennyt.’” (Ilm. 21:1-4)
Uskovat elävät ikuisesti uusissa ruumiissa uudessa Jerusalemissa, joka sijaitsee uuden maan päällä. Kirous poistetaan. Kaikki kipu, kärsimys ja kuolema lakkaavat olemasta. Isä Jumala ja Hänen Poikansa, Messias Jeesus, tulevat maan päälle ja elävät meidän kanssamme. Halleluja!
Vastaa