Galatians 3:7 – Sons of Abraham
8.10.2021 by Gary W. Ritter, suom. SK
Jes. 4-6; Gal. 3
Yksi pahimmista petoksista, joka kiertää kristikunnassa on, että koska sekä kristittyjen että muslimien usko periytyy Aabrahamilta, niin olemme kaikki yhdenvertaisia Jumalan lapsia. Tämä on väärin niin monella tasolla, että on vaikea tietää mistä aloittaa, mutta aloitetaan kuitenkin.
Tämä valhe samanarvoisuudesta on sen väärän uskontojen yhteensulauttamisen takana, josta käytämme nimeä krislam eli kristillinen islam. Jos meillä on yhteinen uskontojemme isä, niin voimme kokoontua yhteen ja palvoa häntä yhdistettynä ruumiina. Yhteisen inspiraation lähteen vuoksi uskonkäsitystemme välillä ei ole tarvetta tehdä eroa. Näin ollen jokaisen näiden kahden välisen eron täytyy tarkoittaa, että toisessa on virhe. Ja jos on, niin tuon toisen täytyy olla väärässä. Tämä voidaan helposti ratkaista yksinkertaisesti diskonttaamalla, vähentämällä eron aiheuttaneet radikaalit elementit.
Hälytys! Huomaat, kun hahmottelen muutamia näistä ajatuksista, että laillisuuden paino kallistuu aina islamiin. Mitkä ovat muutamia niistä äärikannoista, joihin kristinusko pitäytyy?
Islam uskoo, että Allah on monoliittinen, persoonaton jumala; hänellä ei ole poikaa. Kristinuskossa uskomme Jeesukseen Kristukseen Jumalana ja Kolminaisuuteen, jonka muodostavat Isä, Poika ja Pyhä Henki, ovat suuria eroja. On hyvin tärkeää, että Jeesus on suhteessa Jumalaan ja Pyhään Henkeen. Nämä ongelmat on helppo ratkaista yksinkertaistamalla Jeesus asemaan, jossa hän oli vain viisas mies, hyvä opettaja, mutta ei varmasti Jumala. Islamin hyväksymiseksi on tehtävä kompromissi sen suhteen, kuka Jeesus on.
Islam ei usko Jeesuksen ylösnousemukseen. Se sanoo, että ristillä oli sijainen. Siitä seuraa, että Hän ei koskaan noussut ylös; sen sijaan Hän huijasi nousseensa. Jeesuksen Kristuksen ylösnousemus on kristinuskon keskeinen opinkappale. Ilman ylösnousemusta meillä ei ole mitään. Kuten Paavali sanoo kohdassa 1. Kor. 15:13-14:
”Vaan jos ei ole kuolleitten ylösnousemusta, ei Kristuskaan ole noussut. Mutta jos Kristus ei ole noussut kuolleista, turha on silloin meidän saarnamme, turha myös teidän uskonne.”
Se ei kuitenkaan sureta krislamisteja. He voivat asettaa erimielisyyden ylösnousemuksesta sivuun pikkujuttuna yhteyden edistämiseksi.
Pelastus islamissa tulee kokonaan tekojen kautta. Kannattajien täytyy miellyttää Allahia eri pyrkimyksillään olla pyhä hänen silmissään. Ensisijainen keino tähän on jihad eli pyhä sota. Islamilaiset uskonpuolustajat sanovat poikkeuksetta, että jihad on vain hengellinen ponnistus. Totuus on, että se sisältää sellaisten uskottomien tappamisen, jotka loukkaavat Allahia, kun eivät noudata hänen ankaria lakejaan. Muslimeilla ei uskossaan ole mitään varmuutta paratiisin voittamisesta. He toivovat, että heidän tekonsa kallistavat vaa’an niin, että se miellyttää Allahia, mutta jopa Muhammed totesi, ettei hänellä ollut mitään lupausta taivaasta. Kristinusko perustuu luottamukseemme Jeesukseen Kristukseen, että Hän on se, joka sanoo olevansa. Pelastuksen lupaus on kirjattu kohtaan Ef. 2: 8-9:
”Sillä armosta te olette pelastetut uskon kautta, ette itsenne kautta – se on Jumalan lahja – ette tekojen kautta, ettei kukaan kerskaisi.”
Huomaat, että islamissa on paljon kerskaa, mutta jälleen kerran, ei syytä huoleen. Sellaiselle, joka omaksuu krislamin, tämä on jälleen pikkujuttu, joka voidaan helposti jättää huomiotta.
Nämä ja monet muut erot erottavat kristinuskon ja islamin. Ne kaikki kuitenkin ohitetaan johtuen uskosta yhteisten juurtemme pohjakallioon. Isä Aabraham synnytti molemmat uskonlajit. Tämän täytyy tarkoittaa, että mikään näistä eroista ei ole mitenkään selvä.
No niin – tässä on ongelma, jonka ytimeen Paavali yltää. Se koskee lain tekoja. Raamattu sanoo, että Aabrahamin usko – joka tuli ennen lakia – toteutui lain ulkopuolella. Gal. 3:5-6 muistuttaa meitä:
”Joka siis antaa teille Hengen ja tekee voimallisia tekoja teidän keskuudessanne, saako hän sen aikaan lain tekojen vai uskossa kuulemisen kautta, samalla tavalla kuin ’Aabraham uskoi Jumalaa ja se luettiin hänelle vanhurskaudeksi’?”
Sitten Paavali toteaa lopullisesti jakeessa Gal. 3: 7:
”Tietäkää siis, että ne, jotka uskoon perustautuvat, ovat Aabrahamin lapsia.”
Tuo on hankalaa. Toisaalta meillä on islam, joka perustuu kokonaan tekoihin; toisaalta meillä on kristinusko, jonka perustus on yksin usko Jumalan armoon yksin Kristuksen kautta.
Itse asiassa Paavali sanoo jakeessa Gal. 3:10:
”Sillä kaikki, jotka perustautuvat lain tekoihin, ovat kirouksen alaisia; sillä kirjoitettu on: ’Kirottu olkoon jokainen, joka ei pysy kaikessa, mikä on kirjoitettuna lain kirjassa, niin että hän sen tekee’.”
Ei ole väliä kuinka pyhä ja vanhurskas ihminen luulee olevansa lihassa, mutta jos hän on lain alainen – ja pysyy lain alla, hän on kirottu.
Suuri ongelma, jota on vaikea pyyhkiä pois, on, että muslimit uskovat, että Abrahamille syntynyt lupauksen lapsi olikin Ismael. Raamattu tekee selväksi, että hän oli lihan eikä Hengen lapsi, joten hän ei ole Aabrahamin jälkeläinen, jota on siunattu lupauksella olla siunaus kaikille kansoille. Itseasiassa Ismael ja hänen jälkeläisensä heijastavat tätä todellisuutta Jumalalta jakeessa 1. Moos. 16:12:
”Hänestä tulee mies kuin villiaasi: hänen kätensä on kaikkia vastaan ja kaikkien käsi on häntä vastaan ja hän on kaikkien veljiensä niskassa.”
Riita seuraisi häntä aina; ei rauha. Islam ei ole ”rauhan uskonto”, kuten niin monet rakastavat julistaa. Se on vihan ja väkivallan lähde suuressa osassa maailmaa.
Tässä on ongelma, joka unohdetaan helposti: Jumalan lupausta Aabrahamin hengelliselle sukulinjalle on kuvailtu jakeessa 2. Moos. 3:15:
”Ja Jumala sanoi vielä Moosekselle: ’Sano israelilaisille näin: Herra, teidän isienne Jumala, Aabrahamin Jumala, Iisakin Jumala ja Jaakobin Jumala, lähetti minut teidän luoksenne; tämä on minun nimeni iankaikkisesti, ja näin minua kutsuttakoon sukupolvesta sukupolveen’.”
Monet muut jakeet osoittavat meille, että Israelin kansa, ei ainoastaan Aabrahamin, vaan myös Iisakin ja Jaakobin jälkeläiset, ovat Jumalan valittu kansa. Ilmausta ”Aabrahamin, Iisakin ja Jaakobin Jumala” käytetään kohdissa 1. Moos. 50:24, 2. Moos. 2:24, 3. Moos. 26:42, 5. Moos. 1:8 ym., jotka ehdottomasti ilmoittavat sen hengellisen sukulinjan, jonka Jumala valitsi omakseen.
Jos joku julistaa, että kristittyjen ja muslimien täytyy olla rinnakkain yhteisen uskonsa kautta samaan Jumalaan, hänet on petetty. Kristinusko on ainutlaatuinen. Paavali tiivistää tämän meille kohdassa Gal. 3:13-14:
”Kristus on lunastanut meidät lain kirouksesta, kun hän tuli kiroukseksi meidän edestämme – sillä kirjoitettu on: ’Kirottu on jokainen, joka on puuhun ripustettu’ – että Aabrahamin siunaus tulisi Jeesuksessa Kristuksessa pakanain osaksi ja me niin uskon kautta saisimme luvatun Hengen.”
Uskomme on rakennettu yksin Kristuksen varaan. Se hengellinen sukulinja, joka synnytti hänet, on selkeä ja selvästi esitetty Raamatussa. Jokainen, joka väittää muuta, on ilmeisen tietämätön Jumalan sanasta, tai tahallaan jättää sen huomiotta. Hän tekee niin omaksi vaarakseen.
Me julistamme Jeesuksen nimeä ja korotamme Hänet kaikkien muiden yläpuolelle!
[Kirjoittajan huomautus: Lyhyesti, haluan antaa teille asetelman, mitä tulee useimpien artikkelieni luonteeseen tällä kaudella. Joka vuosi luen Raamatun kokonaan läpi ainakin yhden kerran – se on ollut käytäntöni siitä lähtien, kun tulin Herran tykö vuonna 2005. Olen edelleen ällistynyt siitä, mitä Jumala on tehnyt elämässäni johtuen tästä kurinalaisuudesta! Joka päivä luen sekä Vanhaa että Uutta Testamenttia. Valitsen jakeen jostakin noista kohdista ja kirjoitan kommenttini ja pohdintani sen perusteella. Artikkelin otsikossa näet valitsemani jakeen. Lisäksi näet kyseisen päivän lukukappaleen, jos haluat seurata laajempaa kontekstia.]
Gary W. Ritter is a lay pastor, Bible teacher, and prolific author. His Whirlwind Series comprises three books: Sow the Wind, Reap the Whirlwind, and There Is A Time. These books are contained in the collected volume of the Whirlwind Omnibus. Gary has been given the Christian Redemptive Fiction award for three novels: The Tattooed Cat, Alien Revelation, and for his collaboration with Terry James in writing The Minion Protocols, the third book in James’ Second Coming Chronicles. Earlier this year Gary released a four-volume set of Awaken Bible Study Notes that comment verse-by-verse through Scripture from a Biblical prophetic lens. He is currently editing a sequel to Alien Revelation called Alien Zombie Plague, which he plans to release later in the fall of 2021. Recently, Gary wrote a novella for the new Kindle Vella platform. That story is called Tribulation Rising: Seal Judgments – The Coming Apocalypse. This seven-part short work can be found at https://www.amazon.com/dp/B099Z462WD. Each day this year Gary has been writing commentary and reflections based on his reading through the Bible in a year. The intent in all his writings is to bring a strong Christian witness to what people read. You can see all his books and blog articles and reach him at his website: www.GaryRitter.com or his Facebook Author page: https://www.facebook.com/gritter3390. You can also see his older video Bible teachings on his Gary Ritter YouTube channel – look for the fish symbol, and more recently on Rumble on his Awaken Bible Prophecy channel: https://rumble.com/c/c-783217.
Jätä kommentti