Suomessakin on myynnissä Sarah Youngin menestyskirjaa Jeesus kutsuu (Jesus Calling). Muista hartauskirjoista poiketen tässä kaikki teksti esitetään yksikön ensimmäisessä persoonassa Jeesuksen sanomana.
En ole itse kirjaa lukenut, mutta sain siitä Tim Challiesin suomennetun arvioinnin, linkki alempana. Lopussa on linkkejä moniin muihinkin kirjasta huolestuneiden tekemiin kirjoituksiin.
Kun etsin netistä tietoa kirjasta, kaikki viisi avaamaani arviota olivat syvästi huolissaan kirjan sisällöstä. Seuraavassa on joitakin näistä arvioinneista poimittuja huomioita.
Kirjan kirjoittaja Sarah Young on sanonut, että ”Kirja sai alkunsa tiiviistä keskittymisestä Jeesukseen: odottamista Hänen läsnäolossaan, Hänen kommunikaationsa kuuntelemista mielessäni. Kun kuuntelin ja kirjoitin, pyysin jatkuvasti Pyhän Hengen apua.” Myös seuraavan kirjansa hän sanoo kirjoittaneensa samalla tavalla: ”Olen jatkanut kirjoittamista Pyhän Hengen avulla, joka ohjaa ajatuksiani kun olen kuuntelulla Hänen läsnäolossaan.”
Joissain yhteyksissä Young antaa ymmärtää, että sanat hänen teksteissään ovat suoraan Jeesukselta – Jeesus puhuu hänen kauttaan. Onko kyseessä jotain uutta ilmoitusta ohi Raamatun? Eikö hänelle riitä se, mitä Jumala ilmoittaa itsestään Raamatussa? Ilmeisesti ei riitä, sillä hän on sanonut: ”… aloin pohtia josko minäkin voisin saada viestejä kommunikoidessani Jumalan kanssa. Olin kirjoittanut rukousjulkaisuihin vuosien ajan, mutta se oli yksisuuntaista kommunikaatiota: vain minä puhuin. Tiesin, että Jumala kommunikoi kanssani Raamatun kautta, mutta kaipasin enemmän. Lisääntyvästi halusin kuulla, mitä Jumalalla oli sanottavaa minulle henkilökohtaisesti tiettynä päivänä. Päätin kuunnella Jumalaa kynä kädessä ja kirjoittaa muistiin kaiken, minkä uskon Hänen sanovan.”
Useat kirjan arvioijat pitävät erittäin vaarallisena sitä, että sanoma annetaan ikään kuin Jeesuksen itsensä sanomana. Kirjansa johdannossa hän sanoo, että ”Tiesin, että nämä kirjoitukset eivät ole samalla tavalla inspiroituja kuin Raamattu”. Jos ajatukset eivät ole todella Jeesuksen puhetta, niin eikö Young olisi voinut kirjoittaa: ”Jeesus tahtoo, että tulet Hänen luokseen ja lepäät Hänessä.” Sen sijaan hän kirjoittaa: ”Pidä ’antennisi’ valmiina kuulemaan heikoinkin pilkahdus Minusta.” Ajatukset on näin saatu samalle tasolle Raamatun tekstien kanssa. Jotkut arvioijat sanovat suoraan, että Sarah Young asettaa New Agen panteistisia ajatuksia Jeesuksen suuhun.
On sanottu, että kirja esittää suhteen Jeesukseen romanttisena ja aistillisena, mikä tietenkin on täysin sopimatonta. Kirjassa Jeesus laitetaan toistuvasti sanomaan esimerkiksi ”Kuiskaa nimeäni”. Romantiikka ja aistillisuus ilmeisesti miellyttää monia lukijoita, onhan kirja bestseller.
Eräs arvioija sanoi lukeneensa kirjan kolmeen kertaan ja tehneensä huolellisia merkintöjä lukemastaan. Pääkohdaksi nousivat sanat Läsnäolon tietoisuus (awareness of Presence) – Läsnäolo isolla alkukirjaimella. Tämän lisäksi kirjassa oli käytetty monia muita tätä vastaavia synonyymejä. Ne eivät ole kristillisiä käsitteitä, vaan panteististä New Age -sanastoa.
Young kirjoittaa: ”Eräänä aamuna, kun rukoilin, visualisoin Jumalaa suojelemaan meitä. Kuvittelin ensin tyttäremme, sitten poikamme ja vielä Steven Jumalan suojaavan läsnäolon ympäröimäksi, joka näytti kultaiselta valolta. Kun rukoilin itseni puolesta, olin yhtäkkiä kietoutunut kirkkaaseen valoon ja syvään rauhaan…” Tämä kuulosta aivan samalta kuin mitä newageistit ja okkultistit tekevät. Visualisointi on suosittu käytäntö, jonka harjoittajat uskovat, että he voivat luoda todellisuutta kuvittelemalla sen olemassaolon. Visualisointia ja muita idän uskonnoista tulevia käytäntöjä yritetään kovasti kristillistää, mutta niitä tulee varoa.
Lue lisätietoa kirjasta Tim Challiesin kirjoittamasta arvioinnista. Ei pitäisi olla kenellekään yllätys, kun arvioinnin lopuksi paljastuu, että kirjassa on yhtymäkohtia kontemplatiiviseen rukoukseen.
Lue myös erään naisen kertomus koskien kirjaa ”Jeesus kutsuu”. Lue lisäksi Kirja Jeesus kutsuu on kanavoidun New Age -kirjan innoittama!.
Tässä kirjoituksessa on tietoa Warren B. Smithin kirjasta ”Another Jesus” Calling (Toinen Jeesus kutsuu). Siinä Smith, entinen new-ageisti, arvioi kokonaisen kirjan verran Sarah Youngin kirjan sanomaa. Smith oli pakotettu kirjoittamaan arvionsa, koska Youngin kirjassa kanavoiminen, luova visualisointi, meditoiminen, jumalallinen alkemia, yhteisluominen Jumalan kanssa, läsnäolon harjoittaminen ja muut New Age -käsitteet on sisällytetty sanomiin kuin ne olisivat jokaisen kristityn arkipäivää.
Lue vielä pastori G. Richard Fisherin hyvä arvio Smithin kirjasta. Arvion lopussa käy ilmi, että Jeesus kutsuu -kirjan kirjoittaneet naiset käyttivät 1930-luvulla vaikuttaneen Oxfordin ryhmän meditatiivista menetelmää. ”Jokaista [Oxfordin ryhmän] jäsentä kehotetaan istumaan hiljaa mieli tyhjänä kaikista ajatuksista … odottaen Jumalan sanovan jotakin heille. … Joskus he sanovat minulle, ettei tapahdu mitään, toisilla kerroilla mitä ihmeellisimpiä asioita tapahtuu. Jumalan Sanalla koeteltuina monet näistä asioista ovat epäraamatullisia. He asettautuvat avoimiksi demoneille siirtämään niiden rienaavia ajatuksia heille.”
Aiemmin mainittiin kirjan Jeesus kutsuu yhteys kontemplatiiviseen rukoukseen. Tarkempi selonteko kontemplatiivisen eksytyksen yhteydestä kirjan taustoihin löytyy artikkelista AA ja kontemplatiivinen hengellisyys.
Tämän artikkelin kaikki PDF-liitteet on suomentanut Samuel Korhonen.
Kiitos,hui..En ole lukenut kyseistä kirjaa,enkä saanut auki tuota tekstiä…Mutta syy miksi kirjoitan on huoli.Tämän tekstin perusteella joitakin ajatuksia nyt laitan.Mystinen suhde ’jeesukseen’ on eksyttänyt monet.Juuri se,että risti ja Sana ei riitä,vaan halutaan päästä käsiksi erityisen ainutlaatuiseen suhteeseen Jeesuksen kanssa,on vaarallista.Raamatussa on ohje ’ei yli sen mikä kirjoitettu’,sillä jo kaikessa siinä,mitä meille on Raamatussa ilmoitettu, on enemmän kuin kylliksi.Emme pysty sulattamaan siitä kuin osan tässä ajassa,niin että Sana saa tulla lihaksi elämässämme (Pyhän Hengen tehdessä työtään meissä).Jeesus elää meissä uudestisyntyneissä jo Henkensä kautta.Miksi pitäisi alkaa odottaa Häntä ,joka jo on omiensa kanssa?Ja Hänen Sanansa on jo annettu!Tämä Jeesuksen Henki,Pyhä Henki kirkastaa ristintyön kalleuden meille keskiöksi.Muodostamme yhdessä srk:na Jeesuksen verellä pestyn morsiamen,joka on matkalla taivaalliseen hääjuhlaan,jos emme luovu Hänestä.Tämä on mielestäni raamatullista opetusta Jeesuksen ja srk välisestä suhteesta.Se perustuu syntien anteeksiantoon,Jumalan agaperakkauteen meitä kohtaan .Mutta jos se ei tosiaan riitä,vaan halutaan saada yli Sanan meneviä erikoisilmoituksia ja kokemuksia,mihin vedetään silloin raja?Sen vetäjänä on silloin vajavainen ihminen itse!!?
Vielä pikkusen…eikö lahjavanhurskaus kuitenkin ole lahjoista suurin?Syntinen ihminen voi kohdata pyhän Jumalan vain ristin luona.Voi olla,että meistä monelle ristin merkitys on jäänyt ajassa liian ohueksi.Ennen pyhät tutkistelivat ristin salaisuutta siitä yhä uusia ulottuvuuksia ammentaen.Nykyään me kaivamme ’pyhyyttä’ itsestämme ja elämyksistämme.Kaipaan yksinkertaista sanomaa veren puhdistavasta voimasta.Jumalan ihmiseksi tulon ihmeestä.Vain se kantaa,ja uudistaa voiman kilvoitteluun.
Kiitos hyvistä kommenteistasi! Jeesuksen sovitustyö ristillä on se kaiken keskus. Jos se puuttuu mistä tahansa julistuksesta, ollaan sivupoluilla. Jumalankin voi kohdata vain Jeesuksen sovitustyön kautta. Jos meiltä puuttuu synnintunto, jotain on vialla. Yhtään synnitöntä ihmistä kun ei ole, ja tarvitsemme siksi Jeesusta. Vain ristin juurelta katumuksen kautta alkaa herätyskin. On monia hyviä hartauskirjoja, esimerkiksi Juha Vähäsarjan, jotka antavat oikeaa opetusta suhteessa Jeesukseen.
Sain lahjaksi Sarah Youngin kirjan englanninkielellä. Se on erilainen hartauskirja ja kirjailija kirjoittaa ”Jeesuksen suulla”. Kypsänä kristittynä nautin kirjan annista; monet perinteiset hartauskirjat tahtovat selittää Raamatunpaikkoja ja kristinuskon opetuksia ja loppuun laitetaan valmis rukous. Minulle ne ovat kuitenkin hyvin tuttuja ja sen vuoksi en kaipaa hartauselämääni tietoa tai valmiita rukouksia. Kaipaan hetkiä, että voin istua Jeesuksen jalkojen juuressa kuten Maria, rauhoittua kun muistan Hänen lupauksensa, pyytää voimaa ja iloa tähän päivään. Siinä Jeesus kutsuu-hartauskirja on auttanut erinomaisesti.
Koska olen kypsä uskossani, en ota Sarahin kirjoittamia sanoja Raamatun suorina opetuksina (hän käyttää tekstissään myös Raamatunjakeita; ne ovat kursivoituna). Mutta en ole kyllä huomannut mitään mikä olisi Raamatunvastaista. Päinvastoin, Sarah kutoo yleisesti kristikunnan hyväksymiä Raamatunopetuksia tekstiin. Esimerkiksi tämän päivän hartaus alkaa sanoilla ”I am pleased with you, My child”. Eli ”olen mieltynyt sinuun, lapseni”. Tiedän, että Jeesus on mieltynyt minuun sen vuoksi, että olen laittanut uskoni Häneen…en ota tätä niin, että tässähän voi nyt tehdä mitä vain kun on Jumalan mieltymys yllä tai että Jumala on mieltynyt minun synteihini.
Youngin hartauskirja anti on runollista, Psalmien kaltaista kaunista ja rauhoittavaa kieltä. Meille on Jumala antanut kyvyn huomata kauneus, nauttia kauneudesta, kauneuden kaipuu…olen enemmän kuin vain aivot.
Tuli mieleeni kun luin tuosta kritisoinnistasi, että kirkas valo ympäröi Sarahin ja hänen perheensä. Jumala sanoo itse olevansa valkeus, valo. Miksi emme voisi kokea ihmeellistä valoa jos Hän niin sallii? Onhan ihmisiä, jotka ovat kokeneet pahan läsnäolon, pimeyden ja pelon ja uskomme heidän todistustaan persoonallisen pahan, pimeyden ruhtinaan olemassaolosta. Eikö ole mahtavaa, että Kaikkivaltias sallii omiensa nähdä Hänen ihmeellisen kauneutensa, kultaisen valon? Eikä tästä tietenkään mitään ”valo-oppia” tehdä…se oli hänen kokemuksensa.
Ap.t. 2:17 luvataan mm. näkyjä. Ehkä tämä oli Sarahin kokemus?
Kyllä minä ainakin haluan tuntea Jeesuksen läsnäoloa arkipäivässäni. Onhan Jeesus luvannut olla kanssani joka päivä, miksi en saisi sitä myös konkreettisesti kokea?
Kiitos kuitenkin siitä, että haluat olla varovainen siitä, millä ruokit itseäsi. Kirjoituksesi saisi kuitenkin lisää voimaa, jos olisit todella itse lukenut Youngin hartauskirjan. Ehkä teet niin ja voit antaa henkilökohtaisen todistuksen kirjasta?
Lisänä tuohon kommenttiini: Löysin tämän artikkelin, jossa puhutaan Sarah Youngista ja haastatellaan häntä (hän ei anna puhelinhaastatteluja, ei pidä puheita, ei kiertueita sairautensa vuoksi). Hän ei väitä, että Jeesus puhuu hänen kauttaan uusia ilmestyksiä. Hän kirjoittaa hartauskirjallisuutta ja pyytää Jumalalta johdatusta ennen kirjoittamista.
http://www.nytimes.com/2013/10/26/us/from-sarah-young-the-author-of-jesus-calling-a-first-person-defense.html?_r=0
Näiden jälkeen voi tuntua hassulta,että edelleenkin haluan kirjoittaa yleisellä tasolla muutamia ajatuksia rajojen hämärtymisestä hengellisesti..mutta siitä jatkan.Viettely tapahtunee asteittain.Ensin vain henkäyksenomainen painopisteen siirtyminen kohti petosta..luottamus voitetaan sekoittamalla hyvään vain hitunen muuta.Petoksen mestari tuntee ihmisluonnon.Niin,kukapa ei haluaisi nähdä jotakin lumoavaa,tai olla erityinen Jumalalle erikoisten kokemusten kautta?Vain se,joka on kerran eksynyt voi olla varovaisempi.Itse en pidä itseäni kypsänä.Mitä enemmän uskossaolo vuosia kertyy,sitä vähemmän luotan itseeni ja turvaan ristiin.Se julistaa kaikki ihmiset samalle viivalle syntisiksi,ja armoa tarvitseviksi.Ja haluaa vapauttaa syyllisyydenlasteista,että omien yritysten,että joksikin erikoiseksi tulemisen vaatimuksista .Miten suloinen on Jeesus.Hän tuntee meidät läpikotaisin ja haluaa täyttää sillä rauhalla,joka perustuu Hänen objektiiviseen tekoonsa Golgatalla.Ei esim.siihen koemmeko erityisilmestyksiä Häneltä.
…samalla oli hienoa lukea kuinka Henna Maria kaipaa syvemmälle Jeesuksen tuntemukseen.Anna Herra jokaiselle sama jano.Sinun Sanasi on Henki ja elämä.Isä johdattakoon agaperakkauden tuntemukseen,että jano voi sammua elävän veden kautta!Se kumpuaa puhtaana ja virvoittavana Hänestä.Herralle jokainen on kallis,Hänen rakkautensa kohde.
En ole tutustunut Sarah Youngin kirjaan ”Jeesus kutsuu” ja yleensäkin suhtaudun hyvin kriittisesti kaikkiin tarjolla oleviin tietoihin, teologioihin, opetuksiin ym. Pyhästä Kolminaisuudesta. Pyhä Raamattu on tärkein.
Mielestäni kokemus Isästä, Pojasta ja Pyhästä Hengestä on jokaisella omanlaisensa, ei ole yhtä ja ainoaa oikeaa tapaa uskoa ja olla, elää uskossa.
Itse en koskaan saanut syrjäyttämisen mukanaan tuomassa yksinäisyydessäni mitään apua tilanteeseeni keneltäkään ihmiseltä, edes uskovalta, joten huomasin tarpeelliseksi antaa toisille yksinäisille ja elämässään henkisesti rampautuneille edes jonkinlaista vertaistukea kertomalla omasta uskoontuloprosessistani.
Emme mielestäni saa tuomita omasta uskostaan ja kokemuksistaan avautuvaa ihmistä.
Kun puhut uskoon tulosta näiden kirjoitusten keskellä,ajattelen sinun tarkoittavan sitä,että Pyhä Henki kirkastanut kadotetun tilasi ilman Kristusta…sellainen on tosi suurta ARMOA.Jeesus on verellään vapauttanut meidät synneistämme.Jokaisen uskoontulo voi olla vähän erilainen,mutta meitä kumminkin yhdistää sama kelpaamattomuuden tunne Jlan edessä..se,ettei voitu täyttää Hänen käskyjään 2 Moos.20 ja ansaita pelastusta omalla hyvyydellämme.Se kuinka Jumala antaa meidän kohdata totuuden on hieman erilaista jokaisella,koska erilaisia persoonia ollaan.Mutta Jeesuksessa on anteeksiantamus synneistämme kaikille katuville.Jeesus selittää itse Joh.14 ja Joh.16 tarkasti Isän,Pojan ja Pyhän Hengen olemusta,ykseyttä,ja tehtäviä.Siinä helmiä,joita olen lukenut yhä uudelleen…
On suurta kun alkaa hahmottaa Raamattua kokonaisuutena.Jeesuksen löytyminen punaisena lankana kaiken keskellä on vapauttavaa.Ihanaa on sekin,että Herra osaa kohdata yksilöinä meitä,vaikka me emme aina kenties osaa kohdata toisiamme.Mutta sitäkin saa Hänen kanssa opetella.Jeesus,särjetty itsekin,tuntuu tietävän kuinka käsitellä ihmisiä, murtuneita sydämiä,kiitos Sanna.Hän voi juottaa elävällä vedellään niin,että se suloinen armo vuotaa avuksi asti,kuten Sannalle kävi,myös muita varten.
MItä korviinne kuiskataan julistakaa se katoilta niin tällekin päivälle samoin Jeesuksen toisen tulemuksen aatto hetkistä onkyse ja armon kellot soivat häihin aivan kohta ,nyt on aika saada Kohdata Jeesus kaikkialla veren voiton vuoksi ja tulla pelastetuksi kuoleman vallasta ,joten ystävät koetetaan ihmisiä uskomaan Herraan ,kiitos ja siunausta,keijo